woensdag 1 augustus 2018

Een klein boompje in de schaduw van een grote boom


Op 13 juli treedt Bouke Scholten op in openluchttheater Cabrio te Soest. Samen met zijn live-band speelt hij repertoire van Elvis Presley.


"Ik ben geen imitator, maar een sound-alike." Dan is dat ook maar meteen gezegd. "Want ik sta niet in een Elvispak, met een pruik op en zwarte bakkebaarden op het podium. En ik imiteer niet elk snikje, ik doe het op mijn eigen manier," zegt Bouke Scholten. Hij werd er toevallig op geattendeerd toen hij als achttienjarige soulliefhebber een lied van Tom Jones zong: zijn stem leek wel erg op die van Elvis Presley. Daar moest hij iets mee gaan doen, zo werd hem verteld.

Tot dat moment had Scholten niet veel met de man die hij voornamelijk kende van films. "En die spraken me niet erg aan." Toch besloot hij zich te gaan verdiepen in het werk van Elvis. Het kwartje viel pas echt toen hij die beroemde live-opname uit 1968 zag: de Comeback Special. "Ik vond die rauwe stem geweldig en zijn muziek klonk tijdloos. Vooral het laatste lied, 'If I can dream', raakte mij enorm."In het jaar dat de wereld The Beatles "dreigde te gaan omarmen", was daar opeens de glorieuze terugkeer van The King of Rock & Roll. "Hij was toen op zijn best, zowel qua zang als uiterlijk."

Scholten besloot ook liedjes van Elvis in zijn repertoire op te nemen. Hij won er twee talentenshows mee, en in 2012 en in 2017 -tijdens de herdenkingen van Elvis' 35e en 40e sterfdag- speelde hij zijn covers zelfs op Graceland, het landgoed waar Elvis tot zijn dood woonde. "Dat was wel een hoogtepunt ja. Vanuit de hele wereld kwamen fans hier naartoe. Ik heb mensen uit Brazilië gesproken en uit India. Zo'n optreden doet wel iets met je." Dat Scholten daar optrad was extra speciaal omdat het publiek toch eerder een look-alike verwachtte. "Maar toen ze mij hoorden, was dat geen probleem meer hoor."

Dat hij ook eigen nummers schrijft, maakt het voor Scholten wel lastig."Het is soms moeilijk een balans te vinden: aan de ene kant wil ik een eigen carrière en geen imitator zijn. Maar ik vind het ook leuk om die liedjes van Elvis te spelen."

Zijn nieuwe album 'This is me' doet het zeker niet slecht, maar hij merkt wel dat zijn eigen muziek vooralsnog minder wordt opgepakt. "Ik blijf songs van Elvis zingen. Daarin komt alles samen waar ik van hou: country, soul en rock & roll. Maar ik zal wel altijd een klein boompje blijven dat in de schaduw staat van een grote boom."

Eerdere publicatie AD Amersfoortse Courant

Geen opmerkingen:

Een reactie posten