woensdag 1 augustus 2018

Joop Nolles gaat onverstoorbaar door


15 juni staat Joop Nolles op het podium van het Werftheater, samen met zijn muzikale vriend Wiebe Zigtema. Ieder speelt een eigen set met nieuwe liedjes, maar de twee, niet meer piepjonge muzikanten gaan ook hun krachten bundelen.


"Het is best bijzonder dat twee mannen van rond de zestig nog met nieuwe muziek komen," vertelt Joop Nolles op een zonovergoten terras aan de Mariaplaats. "Veel oudere muzikanten spelen hun bekende repertoire, of covers. Al zijn er natuurlijk ook uitzonderingen, zoals Hallo Venray en Claw Boys Claw, bands die ook een eeuwige jeugd hebben. Met hen voel ik me verwant."

Niet bij iedere muziekliefhebber zal gelijk een belletje gaan rinkelen bij het noemen van de naam Joop Nolles, maar de eigenzinnige en sympathieke muzikant brengt toch al enkele decennia, solo of met een band, kwalitatief hoogstaande albums uit. Hij heeft er vrede mee dat hij nooit door het grote publiek is opgepakt: "Ik heb er nooit veel aan gedaan om bekend te worden. Als ik in Utrecht een plaat uitbreng, mag ik al blij zijn als 3voor12 dat in de agenda zet." Tot grote onvrede leidt het niet: "Ik voel me niet miskend hoor, maar zo liggen de verhoudingen blijkbaar."

Dat Nolles nooit een grotere bekendheid heeft weten te vergaren met zijn avontuurlijke pop en rock, is jammer. In zijn liedjes klinkt onmiskenbaar een eigen geluid door, met referenties naar o.a. Neil Young, The Pixies en Howe Gelb. Vaak is americana het uitgangspunt, maar de Utrechter geeft er een geheel eigen draai aan. In zijn huidige project, The Unknown Known, voeren geluidseffecten en psychedelica meer de boventoon, zo vertelt hij: "Het is minder twang en tremolo. Denk aan bands als Soft Machine, Robert Wyatt en Sonic Youth."

Met The Unknown Known werkt Nolles momenteel aan het tweede album. Hij benadrukt tijdens het gesprek meermaals zeer content te zijn met zijn huidige band. "De twee andere muzikanten, bassist/sound-maker Ernst Cliné en drummer Jan Westveen, zijn heel belangrijk voor mij. Ze hebben me een injectie gegeven en maken me sterker. Ik neem mezelf nu serieuzer als muzikant."

Over zijn kompaan in het Werftheater, Wiebe Zigtema, wil Nolles ook nog wel iets kwijt. "Zigtema wordt een beetje onderschat in Nederland, terwijl hij in de jaren 80 in de VS heeft opgetreden en er ook platen heeft opgenomen. Ik was in die tijd wel fan van hem. Hij is meer een singer- songwriter dan ik, ik zoek het meer in de geluiden. Maar we hebben alle twee iets eigens."

Eerdere publicatie in het Stadsblad

Geen opmerkingen:

Een reactie posten