Rockgod met gebreken
In de documentaire Zappa beperkt Alex Winter zich niet tot een lofzang op het exceptionele talent van componist en musicus Frank Zappa. ‘Ik wilde ook de negatieve kanten belichten.De actualiteit in de VS moet voor de man die er nogal uitgesproken politieke opvattingen op nahield, en die meermaals poneerde president van de VS te willen worden, een creatieve goudmijn zijn geweest. Het gesprek met documentairemaker Alex Winter vindt plaats een dag na de bestorming van het Capitool. ‘Ja, ook om die reden missen we Frank Zappa heel erg nu. Zijn overlijden op 52-jarige leeftijd was sowieso veel te vroeg,’ vertelt Winter via Zoom. ‘Zappa streed voor burgerrechten en democratische processen. Luid en duidelijk zou hij zijn ongenoegen kenbaar hebben gemaakt over Trump, zijn volgelingen en die ondemocratische gang van zaken. Compleet met een dikke middelvinger erbij haha.’
Het politieke engagement van Zappa was een belangrijke reden voor Winter -die ook een aantal politieke films maakte- om in 2015 aan te vangen met de docu. Het bevreemdde hem dat er niet eerder een diepgravende documentaire over zijn leven was gemaakt. ‘Zijn buitengewone leven geeft hier toch alle aanleiding toe.’ Winter groeide in de jaren 70 op met de muziek van Frank Zappa en karakteriseert hem nu als ‘cultureel icoon’. ‘Hij was natuurlijk een briljant muzikant en componist. Maar ook zijn humor sprak me erg aan, net als het feit dat hij fel ageerde tegen de hypocrisie in de maatschappij. Al die aspecten van hem boeiden me mateloos.’
Winter werd een groot Zappa-fan en -kenner. Tijdens het doorspitten
van het enorme archief bleek hij toch nog verrast te kunnen worden: ‘Zijn
politieke betrokkenheid was veel groter dan ik dacht. In die tijd mengden veel
personen uit de cultuursector zich in politieke discussies, maar die deden dat veel
oppervlakkiger dan Zappa.’ Fameus is een hoorzitting in de jaren 80 van de PMRC
(Parents Music Resource Center), die beweerden dat de jeugd in de VS werd
bezoedeld door de Amerikaanse platenindustrie omdat die seks, geweld en drugs
propageerde. Zappa sprak daar als voorvechter van de muzikale vrijheid. Winter:
‘Ik heb die hele getuigenis teruggekeken en was erg onder de indruk van zijn
deskundigheid en overredingskracht.’
Ten tijde van de Koude Oorlog visiteerde Zappa, zonder er
veel ruchtbaarheid aan te geven, Praag en Moskou om zich te vergewissen van de
gespannen politieke situatie op dat moment. De documentaire van Winter begint
met een optreden in 1991 in Praag (de laatste show die werd opgenomen voor zijn
dood in 1993), ter ere van het terugtrekken van de Russen uit Tsjechoslowakije
in 1989. President Václav Havel was een van Zappa’s grootste fans en benoemde
hem zelfs tot cultureel adviseur. Winter: ‘Dit soort contacten waren voor Zappa
heel belangrijk. Het waren absoluut geen praatjes voor de bühne. In het archief
trof ik uren met videobanden aan waarop hij met vrienden politieke discussies
voert. En dat gebeurde met grote kennis van zaken.’
Het wekt verbazing inderdaad dat Zappa’s roerige leven nooit
eerder tot een dergelijke veelomvattende documentaire is verwerkt. Zijn weduwe
Gail Zappa wimpelde meerdere verzoeken om toegang tot het omvangrijke archief
te krijgen af. Winter: ‘Ook ik heb mijn idee keurig gepitcht bij de
rechtenhouder, Gail dus. Samen met de producer heb ik mijn ideeën over de film
met haar besproken. Hoe zag ik het precies voor me? En wat zou ik weglaten?
Eerlijk gezegd had ik niet veel te verliezen. Als Gail niet geïnteresseerd zou
zijn, was ik ook tevreden naar huis gegaan. Een gesprek met haar was al veel
waard voor mij. Maar onze plannen overtuigden haar en ze gaf ons toegang tot
het archief. We werden bevriend en hebben daarna nog veel contact gehad, totdat
ze zelf ook overleed eind 2015.’
Maar waarom lukte het Winter wel om toegang te krijgen tot
het privédomein van de erven Zappa (meer dan 1000 uur aan optredens,
interviews, privébeelden en animatiefilmpjes), en vele andere gegadigden niet?
‘Gail had eerdere films van mij gezien en wist dat ik erg geïnteresseerd was in
politiek. Ook ik was een Zappa-fanaat, maar ik wilde geen standaard biopic
maken die van album naar album springt. Het was mij te doen om de impact die
Zappa had op zijn tijdsgewricht en andersom. Ik wilde de positieve kanten
belichten, maar ook de negatieve. Zappa’s gebreken en interne contradicties
wilde ik niet onbesproken laten.’ Met dit verhaal wist de regisseur Gail te
overtuigen. ‘Ze zou nooit de rechten geven aan iemand die als doel had Zappa te
portretteren als een rockgod.’
Wereldwijd zijn er vele fans van het werk van Zappa, maar waarom
is Winter zo gefascineerd door hem? ‘Als kind zag ik hem optreden bij Saturday
Night Live, en dat maakte erg veel indruk. Ik zag meteen dat hij een groot
muzikant was. En zijn teksten waren grappig, slim en satirisch. In die tijd was
ik ook een grote fan van Monty Python en hield ik erg van politieke en
maatschappelijke satire.’ Voor Winter is Zappa veel meer dan alleen een
rockmuzikant: ‘Toen ik volwassen werd, ben ik hem beter gaan begrijpen als
componist. Al die verschillende genres, pop, rock, rhythm & blues, reggae,
jazz, klassiek, gebruikte hij om zijn boodschap over te brengen. Op een gegeven
moment zag ik geen verschil meer tussen zijn rock en de orkestrale muziek. Het
kwam allemaal uit hetzelfde creatieve brein.’
Van een echte ontmoeting is het nooit gekomen. ‘Ik stond
ooit een keer naast hem bij een concert van zijn zoon Dweezil. Maar toen had hij
begrijpelijkerwijs alleen aandacht voor dat optreden. Zijn vier kinderen kwam
ik nog wel eens tegen in Hollywood. Dochters Diva en Moon acteren, zijn zoon
Ahmet is producer en Dweezil heeft de muziek gemaakt bij mijn film Bill &
Ted. Er was dus alleen sprake van indirect contact.’
Een voorkeur uitspreken over een bepaalde periode van Zappa vindt Winter lastig. ‘Ik houd van al zijn werk. Albums als Hot Rats en Yellow Shark zijn totaal verschillend, maar ze zijn me allebei even lief. Zelfs zijn complexe werk op de synclavier, waarbij nogal wat doorgewinterde Zappa-fans zelfs afhaken, vind ik fantastisch. Zijn meest extreme dingen spreken me sowieso het meeste aan, zijn meer commerciële muziek vind ik minder interessant. Goed, als ik dan echt moet kiezen, ga ik voor zijn werk van eind jaren zestig en begin jaren zeventig. Ten tijde van zijn album Apostrophe beschikte hij over zijn beste band, met George Duke op keyboards en Ruth Underwood op percussie. Dat was buitengewoon goed.’
Zappa’s bijdrage aan de muziekgeschiedenis is volgens Winter
nauwelijks te overschatten. ‘Om te beginnen was hij een voorloper op het gebied
van vernieuwende opnametechnieken. Op zijn eerste album Freak Out! uit 1966
begon hij hier al mee. Tot aan zijn dood is hij blijven experimenteren bij het
opnemen van zijn muziek. Ook was hij een van de eerste muzikanten met een eigen
onafhankelijk platenlabel, dat hij leidde samen met zijn vrouw Gail. Tot op de
dag van vandaag plukken artiesten de vruchten van zijn strijd tegen
platenlabels. Het is voor een groot deel zijn verdienste geweest dat
platencontracten meer aandacht besteden aan de bescherming van artiesten. En
hij zag de digitale revolutie van mijlenver aankomen. Ook op dat gebied
experimenteerde hij al heel vroeg.’
Zappa stond ook bekend om zijn bizarre humor. Die was
sardonisch en niet zelden seksueel getint. Does humor belong in music? luidt
een van zijn albumtitels. Winter: ‘Vrienden van mij die ook van zijn muziek
houden, hebben vaak wel kritiek op zijn maffe teksten. Dat hoor je overigens vaker
bij zijn fans. Voor mij is zijn humor onderdeel van de composities. Hij zag
zijn muziek als instrument en daar hoorde zijn humor ook bij. Zappa dacht niet: ‘Zo, nu ga ik eens een paar
grappige zinnen in serieuze muziek gooien.’ Zoals Varèse een sirene gebruikte
in zijn muziek, zo gebruikte Zappa de grappen. Het vormde een onderdeel van
zijn compositorische agenda.’
Volgens Winter is er onderscheid te maken tussen Zappa’s
humor in zijn muziek en in zijn dagelijkse leven. ‘Dat vind ik wel een interessant
gegeven. De grappen in zijn teksten zijn vaak nogal weird en provocatief, vooral gericht op het effect. Zijn dagelijkse
humor was veel scherper, geestiger en meer gericht op belangwekkende zaken.’
In de documentaire schroomt Winter niet om ook minder populaire kanten van Zappa voor het voetlicht te brengen. Zijn promiscue levenswandel komt aan de orde (Gail zegt hierover: ‘Dat was algemeen bekend. Ik ging er niet de conversatie met hem over aan. Hij deed wat hij deed, en ik ook’), net als de afstandelijkheid en koelheid tegenover zijn bandleden. Zo vertelt gitarist/saxofonist Ian Underwood van Zappa’s bekendste (en volgens vele zijn beste) begeleidingsband The Mothers of Invention dat Zappa lichamelijk contact zoveel mogelijk vermeed. Handen schudden deed de bandleider slechts bij hoge uitzondering, een arm om een schouder of iets dergelijks was helemaal uit den boze. Saxofonist Bunk Gardner zegt in de docu. ‘In vijf jaar tijd heeft hij mij een keer de hand geschud. ‘Goed gedaan,’ zei hij.’
Volgens Winter ligt het iets genuanceerder: ‘Je zou hem koud
kunnen noemen, maar hij hield wel van zijn bandleden. Degenen die ik
interviewde hadden soms serieuze problemen met hem, maar ze hielden ook van hem.
Iedereen spreekt met veel respect over Zappa. Hij was erg gefocust op zijn werk
en het eindresultaat, maar hij was zeker geen vreselijke bandleider. Zijn
bandleden zagen de samenwerking als een waardevolle bijdrage aan hun artistieke
ontwikkeling. Zappa was echt niet alleen een nemer, daar ben ik van overtuigd.
Maar het zal soms best moeilijk werken met hem zijn geweest.’
Eerdere publicatie in VPRO Gids.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten