donderdag 30 december 2021

Snowstar bestaat 17.5 jaar. Van punk tot harp.


Het Utrechtse label Snowstar richt zich vooral op folk en indie. Met bands als I Am Oak, Kim Janssen en The Fire Harvest is de lokale inbreng groot. Ter ere van het 17,5-jarig bestaan verscheen er een boek met onalledaagse albumbesprekingen. Uitagenda sprak met oprichter Cedric Muyres.


Kun je iets vertellen over het ontstaan van Snowstar?
Cedric Muyres: ‘Lang geleden, toen ik nog in Noord-Limburg woonde, wilde ik met mijn toenmalige band een album uitbrengen. Ik dacht: ik ga zelf wel uitzoeken hoe dat moet. Die plaat, die verder volstrekt onbekend is gebleven, was mijn eerste release. Jaren later, toen ik was afgestudeerd en niet meer in een band speelde, ontdekte ik dat ik het organisatorische en faciliterende aspect bij een platen - label veel leuker vond dan zelf muziek maken. Een plekje achter de schermen dus. Wat begon als een hobby, is uitgegroeid tot fulltime werk.’

Hoe zou je Snowstar karakteriseren?

‘We zijn begonnen met punkrock. En Kensington, waarvan ik de manager ben, zette er zijn eerste schreden. In de tweede helft van de afgelopen 17,5 jaar is de signatuur ontstaan van ons label, met folk- en indiebands als Kim Janssen, I Am Oak en Broeder Dieleman. Maar we brengen ook harpmuziek uit van Remy van Kesteren en ambient-achtige pianomuziek van Ella van der Woude. Mijn muzikale smaak is erg breed. Wat de artiesten bij Snowstar met elkaar gemeen hebben, is eigenzinnigheid, niet bang zijn om hard te werken en niet bang zijn om te vallen. Ik wil enthousiasme bij anderen aanwakkeren met muziek die ik zelf mooi vind. Als ik iets gaafs hoor, denk ik: dit moet een heel publiek krijgen!’

In plaats van een verjaardagsfeest verscheen het boek Omdat er post is, met onorthodoxe albumbesprekingen van Snowstar-albums.

‘Ja, het zijn geen albumrecensies in de traditionele zin. De schrijver, Tim Donker, luisterde naar een album en associeerde er vervolgens paginalang op los. Eerder waren zijn stukken te lezen op online blogs en websites. Ze hebben me altijd geraakt; als je ze leest, ga je mee in zijn herinneringen en reflecties. Ik heb geprobeerd al zijn verhalen terug te vinden en ze vervolgens in een boek bij elkaar gebracht. Ze gaan over albums uit onze beginperiode tot aan de laatste solo-cd van Jack Poels. Toen ik erdoorheen bladerde, bracht het me terug bij alles wat we die 17,5 jaar hebben gedaan. Het grappige is dat ik, tot het moment van de uitgave van het boek, Tim nog nooit in levenden lijve had ontmoet. We hadden elkaar alleen via de mail gesproken. Het was voor mij dan ook een compleet raadsel wie hij was, tot ik hem met een stapeltje boeken ben gaan opzoeken in Vleuten. Hij blijkt een van oorsprong Brabantse postbode te zijn met een passie voor muziek en schrijven. Eerder had hij al eens geprobeerd om iets te publiceren, maar dat was niet gelukt. Hij was heel blij met het boek. Het is bedoeld als leuk ding in minder leuke tijden.’

Ja, want corona zal Snowstar ook niet in de koude kleren zijn gaan zitten?

‘Ik wil niet al te zielig doen, maar het is inderdaad een heel vervelende tijd. Wij werken met bands die naam en faam opbouwen door veel op te treden. Na een show kunnen mensen dan een plaat of cd kopen. En ook al verkoop je er als band maar vier per avond, als je tachtig shows doet in een jaar, is dat toch essentieel. Ik ben geschrokken hoe snel het kan gaan in onze industrie, niemand heeft reserves. Dan gebeurt er zoiets en alles is weg. Veel mensen zijn dan ook andere dingen gaan zoeken om geld te verdienen. Qua organisatie hebben we het bij Snowstar altijd klein gehouden, dus wij redden het wel. Maar in 2020 hebben we voor het eerst verlies gedraaid.’

Noem eens een onbekende parel van jullie label?
‘Lian Ray, een Fransman die in Nederland woont, met het album Rose. In 2012 stopte hij al zijn geld in zijn debuutplaat. Daarna ging het slecht met hem: hij raakte aan de drugs en moest twee jaar afkicken bij zijn oma in Frank - rijk. Pas in 2019 is zijn album uitgebracht. Het klinkt echt Frans, met veel dramatiek en een beetje dEUS. Dat album was bijna niet verschenen, en nu is het er. En het is fokking mooi!’ 

Eerdere publicatie in Uitagenda Utrecht. 

Geen opmerkingen:

Een reactie posten