woensdag 9 september 2020

Wat doe jij nou?


Waar zijn de Utrechters uit het culturele veld mee bezig nu alle evenementen zijn afgelast? Marlies Timmermans, directeur van EKKO.


‘Op het moment dat hier de lockdown begon, maakte ik nog een prachtige rit door de VS. We reden Joshua Tree Park uit, en toen ik eenmaal bereik had op mijn mobieltje zag ik meer dan honderd appjes.
Onze reis kwam abrupt tot stilstand en we keerden eerder terug naar Nederland. Mijn hoofd had wat langer nodig door de thuis-isolatie die volgde.

Dankzij mijn platenkast kwam de rust. Zeker met de laatste release van Damien Jurado: ‘What’s New Tomboy’. In een interview vergeleek deze Amerikaanse singer-songwriter het schrijfproces van nieuwe nummers met het gedrag van zijn kat. Die springt pas bij hem op schoot nadat hij het beest eerst negeert. De beste liedjes komen dus tot stand als je er geen aandacht aan besteedt. Ik vergelijk zijn nummers liever met honden: als je ze aait maak je oxytocine aan en daalt je cortisol. Hoe dan ook: een echte aanrader!

Hoe de popsector eruit zal zien over een paar jaar? Lastig te zeggen. Maar dat de wereld na corona anders wordt, dat is zeker is. Niet alleen in negatieve zin overigens. Uiteindelijk zijn virussen er om het ecosysteem in beweging te houden, om een disbalans te herstellen. Deze crisis is uiteraard niet gewenst, maar tijdens de slowdown kunnen we wel op zoek gaan naar betekenis. Door de drukte in de maatschappij worden gevoelens gemakkelijk onderdrukt en bewegen veel mensen - en dus ook organisaties – zich van de essentie weg.

Om de zorgen van nu positief om te buigen naar kansen is er een groot aanpassingsvermogen nodig van iedereen. Ik wil zelf graag geloven dat deze crisis uiteindelijk gaat zorgen voor verbindend leiderschap met coalities waarbij waarden en relaties centraal staan. Met ruimte voor diversiteit en oprechte nieuwsgierigheid naar ieders achtergrond en cultuur. Maar vooral: zorg voor het geheel.’

Eerder verschenen op Thuisagenda Utrecht.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten