woensdag 30 mei 2018

De Gouden Eeuw muzikaal verbeeld


Samen met accordeoniste Irene Filippova speelt de Utrechtse muzikant Hans Visser Hollands Glorie, een multimedia-voorstelling over het leven en werk van de oude Hollandse en Vlaamse Meesters.

Aan de muur van zijn werkkamer herinnert een gouden plaat aan zijn verleden met Flairck, de instrumentale folkband waarmee Hans Visser in de jaren '70 en '80 veel succes had. "We bestaan al lang niet meer hoor. Ik ben de enige die nog optreedt." Na Flairck werkte Visser samen met onder andere Herman van Veen, Liesbeth List en George Moustaki. Sinds een jaar of vijftien maakt hij, samen met zijn vrouw en accordeoniste Irene Filippova, muziektheater.

Momenteel staat het tweetal op de planken met een voorstelling over de Gouden Eeuw. Aan de hand van beeld en muziek wordt een verhaal geschetst over het leven en werk van de oude Hollandse en Vlaamse Meesters. "Schilderijen uit die periode vormen het mooiste wat Nederland ooit heeft voortgebracht. Die ambachtelijke werken zijn van ontzettend hoog niveau. Daar kunnen we in deze tijd echt niet meer aan tippen, met al die verfoeide tv-producties," zegt Visser. Het was geen sinecure om schilderijen, teksten en muziek te combineren tot een geheel. "Dat was echt monnikenwerk. Maar dat ligt mij wel."

In de voorstelling passeren schilders als Rubens, Rembrandt en Vermeer de revue, maar er is ook aandacht voor de eerste vrouwelijke meester-schilder, Judith Leyster. Aan de hand van verschillende thema's (o.a. politiek, landschap en steden, ijspret, eten en drinken, het boerenleven en erotiek) schetst het duo een mooi portret van de Gouden Eeuw. Ballades, zeventiende-eeuwse liedjes en improvisaties zorgen voor de muzikale omlijsting. "Bij het gepassioneerde werk van Rubens spelen we een tango van Piazzolla, bij de verstilde landschappen van Jan van Goyen hoor je een ballad."

Al in zijn Flairck-periode werkte Visser met muziek en beeld. "Ik vind dat een mooie combinatie. Je zag het vroeger al in de stomme films. Met muziek kun je de beelden lekker aandikken." De muzikant heeft zich flink moeten inlezen voor dit onderwerp. "De gemiddelde Nederlander weet al veel over de Gouden Eeuw. Toen ik anderhalf jaar geleden begon, schoot ik dan ook aardig in de stress: ik wist nog veel te weinig. Maar dat heb ik aardig ingehaald ha ha."

Want wat begon als een interessant idee is bijkans uitgegroeid tot een fascinatie. "In totaal doen we nu 35 voorstellingen, maar daarna ga ik dit project nog doorzetten en perfectioneren. Ik ben er nog niet klaar mee."

Eerdere publicatie in het Stadsblad.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten