woensdag 30 mei 2018

Eefje de Visser wil een volgende stap maken


Na twee succesvolle clubtours met haar vaste band staat Eefje de Visser sinds een half jaar alleen op het podium. Als multi-instrumentalist geeft ze een nieuwe dimensie aan haar dromerige popliedjes.

Na haar laatste album 'Nachtlicht' gunde de zangeres zichzelf wat meer tijd om aan een opvolger te werken. Het schrijven van nieuwe liedjes combineert ze
sinds eind 2017 met een solotour. Alleen op het podium staan was al lang een wens. "Ik wilde mezelf ontwikkelen en meer instrumenten leren beheersen." En dus speelt Eefje de synths, gitaar, bas, elektronische drums en samples zelf. "Het is meer clubby, dancier en donkerder dan voorheen. En ik gebruik veel visuals."

Het was wel even wennen, zonder haar vaste begeleidingsband."Ik kan nu niet leunen op mijn medemuzikanten en moet me erg focussen op wat ik doe. In het begin was dat best zwaar ja." Maar het alleen spelen heeft ook zijn voordelen. "Ik heb een ander soort vrijheid nu. Drie maanden heb ik lekker in mijn eentje kunnen repeteren en mijn eigen arrangementen kunnen maken. Met een band moet je altijd weer agenda's trekken."

Tijdens deze tour werkt ze ook aan haar nieuwe cd. Of het in de lijn ligt van haar vorige, meer elektronisch georiënteerde album, weet ze nog niet. "Ik wil gewoon een goede alternatieve popplaat maken, met synths en elektronica, maar ook met instrumenten. Nieuw zijn wel de R & B invloeden, waar ik nu veel naar luister." Ze vervolgt: "Het wordt een filmisch, maar ook dynamisch album. In ieder geval wil ik een nieuw verhaal vertellen en een volgende stap maken met mijn sound."

Sinds een jaar woont de zangeres in Gent. Dat was best even wennen. "Het is hier minder georganiseerd en op een goede manier een zooitje." Voor haar muziek werkt dat wel stimulerend: "Ik ben ook bezig met minder perfectionistisch te zijn. Sound en dynamiek vind ik nu belangrijker."

Ze is populair in België. "In Nederland vinden mensen mijn muziek ontoegankelijker en krijg ik meer opmerkingen over mijn teksten. Hier word ik wel op de radio gedraaid en heb ik al een groter publiek dan in Nederland. "

Eerdere publicatie in AD Amersfoortse Courant. 

Geen opmerkingen:

Een reactie posten