woensdag 30 mei 2018

De wederopstand van een gevallen popidool


Verrassende naam op het affiche van het Bevrijdingsfestival in Den Haag is die van Fab Morvan, een van de twee playbackende voormannen van Milli Vanilli. Stap voor stap werkt hij aan een carrière waarin hij wel zelf zingt.

Het is een wonderlijk beeld: samen met een van de drie echte zangers van Milli Vanilli, Johnny Davis, staat Fab Morvan op het podium in een Duitse tv-show. De twee zingen een medley van de grootste hits van de razend populaire popband uit de jaren 80 en 90. De microfoon van Davis lijkt wel iets verder open te staan …

Wikipedia
Hoe zat het ook weer? Producer Frank Farian (die eerder Boney M wereldfaam bezorgde) verleidt eind jaren tachtig twee enigszins naïeve, goed uitziende jongelingen, Fab Morvan uit Frankrijk en Frank Pilatus uit Duitsland, middels een flinke zak geld tot het tekenen van een schimmig contract. Farian laat de eerste single van zijn project Milli Vanilli, 'Girl you know it's true', echter inzingen door drie andere, meer volleerde maar minder mediagenieke zangers. Morvan en Pilatus worden slechts ingezet als (playbackende) blikvangers bij optredens.

Na het eerste album 'All Or Nothing' is er geen weg meer terug. "We dachten dat het bij een plaat zou blijven, maar contractueel bleken we voor drie albums vastgelegd," vertelt Morvan in een Amsterdams café. "Farian had een val voor ons opgezet. Met Boney M had hij 120 miljoen platen verkocht, dus we durfden hem niet tegen te spreken. Onze grote fout was dat we geen eigen manager hadden." De eerlijkheid gebiedt echter ook te zeggen dat het luxeleven van feesten, reizen, vrouwen en dure hotels verslavend werkte voor het tweetal van redelijk eenvoudige komaf. "Ja, dat was fantastisch. We hadden nooit gedacht dat we miljoenen albums zouden verkopen." 

Maar steeds was er ook het knagende gevoel dat het niet deugde wat ze deden. "Het was zwaar om dat bedrog al die tijd met ons mee te dragen." De twee vluchtten in drugs en drank om het schizofrene bestaan het hoofd te kunnen bieden. "We leefden onze dromen, maar niet heus." In 1990 biecht Farian op dat het duo nooit een noot heeft gezongen. De eerder gewonnen Grammy besluiten Morvan en Pilatus terug te geven. Samen maken ze nog een album -met zelf gezongen liedjes, maar dat flopt. Pilatus raakt aan lager wal en overlijdt in 1998 aan een overdosis.

Uiteraard voelde Morvan zich belazerd door Farian. "We zijn door hem gebruikt en weggegooid als vuilnis: dat deed pijn." Hij besloot niet bij de pakken neer te zitten en leerde zichzelf gitaarspelen en muziek schrijven. "Ik dacht ook: waarom zou ik medelijden met mezelf hebben? Ik ben de baas over mijn eigen lot, alleen ikzelf kan mijn leven veranderen. Ook moet je kunnen vergeven in je leven. Zo niet, dan ga je er aan onderdoor." Zonder muziek was het misschien ook slecht met hem afgelopen. "De muziek heeft mij gered, anders had ik het niet overleefd, denk ik. Ik kan niet leven zonder."

Morvan treedt nu regelmatig op in Duitse tv-shows met zijn dance- georiënteerde popmuziek en ook deed hij dj-shows op Bali, Jakarta en in Mexico. "Deze zomer sta ik op een festival in Scandinavië en volgend jaar speel ik in Las Vegas. Het gaat steeds beter. Stapje voor stapje, maar wel met een duidelijk plan." Hiertoe behoort ook het maken van een film over Milli Vanilli ("De productie ligt helaas stil omdat de producer beschuldigd wordt van seksueel misbruik") en het schrijven van een boek. "Ik heb je nog lang niet alles verteld."

En 5 mei staat hij op Bevrijdingspop. "Den Haag is de eerste stad waar ik landde toen ik in Nederland aankwam. Ik heb ook nog een tijdje in Scheveningen gewoond. Heel leuk dat ik nu tussen Candy Dulfer en Direct sta!"

Eerdere publicatie in het AD Haagsche Courant. 

Geen opmerkingen:

Een reactie posten