woensdag 30 mei 2018

Een boek over 'digiminderen' 


De Utrechter Johan van Houten leefde een jaar lang offline en schreef het boek '366 dagen Digiminderen'. Het doel: de digitale (veel)gebruiker een balans laten vinden tussen on- en offline leven.

Een anekdote in het boek gaat over een man die via WhatsApp foto's van zijn maaltijd deelt met zijn echtgenote. Vanwege zijn werk kunnen de twee niet samen eten. "Eerst dacht ik: wat raar. Maar ja, als zij zich daar beter bij voelen: prima!" vertelt van Houten. Hij wil maar zeggen: de sociale media hebben ook hun voordelen. "Ja, natuurlijk. Je kunt het contact met je familie onderhouden als je op vakantie bent, en oma kan chatten met haar kleinkinderen." Van Houten wil de mensen dan ook niet massaal losrukken van hun mobieltje, maar ze bewust maken van eigen gedrag. 

Zelf besloot hij wel radicaal het roer om te gooien. Toen vrienden hem in 2015 attendeerden op zijn (al te) frequente gebruik van zijn mobieltje, nam hij zich voor om een jaar te gaan leven zonder digitale apparaten. Het viel hem niet mee. "De eerste week had ik nog een soort vakantiegevoel. Maar na twee weken werd het zwaar. En na twee maanden kreeg ik afkickverschijnselen. Ik droomde dat ik online was en voelde soms mijn telefoon trillen in mijn broekzak, terwijl hij in een kluis lag." Van Houten ging noodgedwongen weer gebruikmaken van het telefoonboek, overschrijfformulieren van de bank en de wegenkaart. 

Hij overleefde de internetloze periode en inmiddels is het zo'n drie jaar later. Hoe gaat het nu? "De meeste dingen gebruik ik weer, maar met mate. 's Avonds na een drukke dag, en vaak ook in het weekeinde, gaat de telefoon uit, of staat hij zo aan dat mensen me alleen kunnen bellen." Hij slaapt nu beter en geniet meer van het leven. Met het boek 'Digiminderen' wil Van Houten de talloze andere internetgebruikers laten nadenken over hun gedrag. "Veel mensen weten niet hoe ze moeten minderen. Ze willen erbij horen, zijn bang om iets te missen of om buiten de groep te vallen." 

In zijn boek beschrijft hij de ups en downs van het jaar offline, interviewt hij digitale gebruikers tussen de 10 en 100 jaar en confronteert hij de lezer aan de hand van opdrachten met zijn of haar online gedrag. "Als iemand besluit het boek te gaan lezen, is het bewustwordingsproces eigenlijk al begonnen." Volledig stoppen met online communicatie: het is bijna onmogelijk in deze tijd. "Veel is nog wel mogelijk, maar sommige dingen kunnen echt niet meer. Of je moet in een hutje op de hei gaan wonen."
​​​​​​​
Eerdere publicatie in het Stadsblad.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten