donderdag 15 april 2021

Een liedje bij een schilderij


De Amersfoortse muzikant Emb-s (echte naam: Elliot Smit) heeft de halve finale bereikt van de muziekwedstrijd bij Art Rocks met zijn lied Fading the light. Hij liet zich inspireren door het schilderij Maan bij avond van Hendrik Willem Mesdag. Ergens in april is de halve finale te zien op tv.


Zijn artiestennaam Emb-s is vernoemd naar zijn voornamen: Elliot Mees Benjamin Smit. ‘Zo ben ik beter te vinden op internet, aangezien er al een muzikant bestaat die Elliott Smith heet.’ (een Amerikaanse singer-songwriter die overleed in 2003, MC)’

Kun je iets meer vertellen over die muziekwedstrijd?

‘Art Rocks is een non profit organisatie die jongeren in contact wil brengen met kunst en musea. Bij deze wedstrijd wordt beeldende kunst gecombineerd met muziek. Vijftien Nederlandse musea hebben een deel van hun collectie beschikbaar gesteld voor muzikanten om er een soundtrack bij te maken. Alles is toegestaan: van instrumentale jazz tot hiphop of indiefolk. Wel moet het een eigen compositie zijn, geïnspireerd door het schilderij dat je hebt uitgekozen.’
Foto: Nico Brons

Jij koos voor 'Maan bij avond’ van Hendrik Willem Mesdag. Waarom?

‘Toen ik dit schilderij zag op de lijst die ik kreeg, trok het meteen mijn aandacht. Ik heb ook langs alle andere schilderijen gescrold, maar kwam steeds bij dit werk terug. Het is niet heel gedetailleerd en veel kleur wordt er niet gebruikt, maar toch zit er veel leven in. Tegelijk straalt het een natuurlijke rust uit. En ik houd erg van de avond, dat hoort ook wel bij een muzikant he.’

Hoe ben je te werk gegaan bij het schrijven van je lied?

‘Ik stelde mezelf voor alsof ik op een bootje zat. Normaal gesproken moet ik een wereld bedenken als ik een liedje schrijf, maar nu was die wereld er al. Ik moest er alleen nog een lied in plaatsen. Een deel van de melodie had ik al voordat ik begon. Toen ik naar het schilderij keek en de golven onder het bootje voelde deinen, hoorde ik vanzelf de banjoklanken van die melodie erbij. Bij het schrijven heb ik een koptelefoon opgezet met golfgeluiden. Het was de bedoeling om die geluiden ook in het liedje te stoppen, maar dat heb ik uiteindelijk niet gedaan. Het geluid van de golven zit eigenlijk al in het schilderij.’

Halverwege het lied kies je voor een tempowisseling. Waarom?

‘Ik wilde een contrast creëren. In het eerste deel van het nummer sta je als het ware voor het eerst voor het schilderij en vallen je kleine details op, zoals het maanlicht dat op de golven valt. Bij de tempoverandering word je het schilderij echt ingezogen. Wat is het verhaal erachter? Vanaf dat moment krijgt de tekst ook meer diepgang.’



Heb je nog speciale affiniteit met het water en de zee?

‘Ik zwem heel graag haha, en ik heb aan waterpolo gedaan. Wat interessanter is, denk ik: in de familiegeschiedenis van de Smitten zitten veel schippers en vissers uit Noordwijk. Toen in de Tweede Wereldoorlog de koningin naar Engeland vluchtte, zaten zij in die bootjes.’

Heb je het schilderij al in het echt gezien?

‘Ja, ik ben er voor de tv uitzending al een keer met mijn vader geweest. Dat was heel bijzonder, ik had het alleen nog maar op een plaatje gezien. Het voelde als een soort thuiskomen, of als een oude vriend die je weer tegenkomt. Het is misschien niet heel gebruikelijk voor een 19-jarige, maar ik ga met mijn ouders best vaak naar een museum. Mijn vader heeft door zijn werk een pasje waarmee hij in Europa gratis naar musea kan. Hij vertelt er altijd mooie verhalen bij.’

Hoe was het om het lied te spelen bij het schilderij voor de tv-uitzending?

‘Voor de jury speelde ik de verkorte versie. Ik had nog nooit in zo’n grote tv-productie gestaan, met vier camera’s voor mijn neus! Tijdens het optreden zelf was ik niet nerveus. Ik vind zingen ook makkelijker dan praten tijdens een interview. Dan begin ik te hakkelen en te stotteren.’

Hier kun je het lied van Embd-s bekijken en beluisteren.

Eerdere publicatie in AD Amersfoortse Courant


Geen opmerkingen:

Een reactie posten