dinsdag 21 juni 2022

Een glimmende Meindert


Meindert Talma en een glossy. Het is een combinatie die niet direct voor de hand ligt, maar de ‘Meindert’ is een blad ter ere van het 25-jarig jubileum van de Friese muzikant. ‘Het ziet eruit als een glossy, dus hebben we het ook maar zo genoemd.’

‘Ja, beste mensen, daar is ie dan. Na de Linda, de Matthijs, de Chantal, de Youp en de Maarten is er nu ook de Meindert.’ Het koddige voorwoord is afkomstig van de naamgever zelf. Een knipoog naar de overvloed aan ijdeltuiterij? ‘De glossy is de laatste jaren wel een eigen leven gaan leiden, ja,’ zegt Meindert Talma (1968), onderkoeld als immer. Waarschijnlijk blijft het bij een eenmalige uitgave, maar: ‘Niks is zeker in het leven.’

Op de cover van de Meindert prijkt in chocoladeletters Talma’s voornaam. De foto toont de boomlange Friese muzikant in zijn studio aan huis in het Groningse Noordhorn, zittend op een versleten poef, bijna opgevouwen tussen enkele toetsinstrumenten. ‘Meestal zetten ze alleen iemands hoofd op de voorkant van een glossy. Aangezien mijn hoofd niet zo mooi is, sta ik er helemaal op.’ En die serieuze blik? ‘Een glossy maken is een serieuze zaak, vandaar.’

Enige ervaring in het maken van tijdschriften had Talma wel. Na zijn studie geschiedenis – zo’n dertig jaar geleden inmiddels – bracht hij samen met (muziek)vriend Nyk de Vries, die uitgebreid aan het woord komt in het blad, zes jaar lang maandelijks een Friestalig blad uit. ‘Dat is best een tijdje geleden, ja. Maar ook nu vond ik het erg leuk om te doen.’ Mensen die hebben meegewerkt aan een van zijn achttien albums mailde hij met het verzoek een persoonlijk verhaal te schrijven. ‘De meesten van hen zijn geen schrijvers, maar toch kreeg ik aardig wat reacties. Als er niks werd aangeleverd, heb ik zelf een foto of anekdote over die persoon geplaatst.’

Kelderkoorts
Redactie en vormgeving deed Talma zelf. ‘Ik had weinig tijd om het af te ronden en er kunnen altijd dingetjes beter, maar het is prima zo. De glossy is bedoeld als aandenken bij de jubileumshows en als extra vehikel.’

In de Meindert zijn onder meer amusante verhalen en anekdotes te lezen van diverse (oud-)muzikanten, de webmaster van Talma’s internetsite en van voormalig Vera-programmeur Peter Weening. Serieuzer van toon is de liedtekst die Talma schreef ter nagedachtenis aan de jong overleden geluidsman Jan Heddema. Verder zijn er ‘mooie en droevige momenten met 25 jaar Meindert Talma’ opgetekend en is er een geinig beeldverhaal. Foto’s uit het persoonlijk archief van Talma, niet zelden onscherp of aan de forse kant en soms voorzien van grappige tekstjes, zijn her en der door het blad gestrooid.

Ook voor oud-programmeur Weening schreef hij een liedtekst. De Groningse concertzaal Vera speelt een belangrijke rol in Talma’s leven. Het is niet voor niets dat hij alle achttien albums integraal op deze locatie uitvoert. ‘Vera hoort bij mij en mijn band. Kelderkoorts, de titel van mijn derde roman en een cd, verwijst naar de Vera Kelderbar, waar mijn eerste bandoptredens plaatsvonden. Veel van mijn songteksten zijn gebaseerd op ervaringen in Vera. En bijna alle presentaties van mijn platen vonden er plaats. Kortom, mijn band met Vera en Vera-programmeur Peter Weening was en is groot.’

Geuzennaam
De Meindert gaat ook uitgebreid in op die curieuze naam van zijn vroegere begeleidingsband: The Negroes. ‘Het heeft jaren geduurd voordat we inzagen dat die bandnaam een verkeerde inschatting was. bandnaam een verkeerde inschatting was. Als 27-jarige, beginnende popartiest vond ik Meindert Talma niet stoer en een artiestennaam van niks. Na een bandoverleg werd het Meindert Talma & The N… en schreef ik, geïnspireerd door die in mijn ogen stoere geuzennaam, meteen het vrolijke uptemponummer “Het N…-lied”.’

Talma schrijft verder: ‘Van 2008 tot en met 2015 nam ik platen op met andere muzikanten onder mijn eigen naam en was de bandnaam The N… verleden tijd. Die oude bandnaam op de platen tot en met 2006 heb ik laten verwijderen op streamers als Spotify. Als historicus had ik hier wel mijn bedenkingen bij. Was dit niet een poging de geschiedenis uit te wissen? Te herschrijven? Uiteindelijk hebben we ervoor gekozen dat het belangrijkste was de naam niet verder meer te reproduceren, ook al omdat de andere bandleden dat graag wilden.’

Hoe voelt het om al 25 jaar in het vak te zitten? ‘Kleine correctie: 27 jaar. In november 1995 kwam mijn debuutsingle uit, “30 jaar Muzikale fruitmand”. Tja, wat zal ik zeggen. In Vera laat ik bij veel liedjes foto’s en filmpjes zien uit de beginjaren. Dan zie je onze oude koppen op het podium met op de achtergrond die beelden, en dan zie je wel dat we allemaal ouder zijn geworden. Maar ik ben iemand die doorgaat, daar ben ik verder niet zo mee bezig.’

Romans
Aanvankelijk was Talma niet van plan om met een glossy te komen ter ere van zijn jubileum. Hij wilde een boekje uitbrengen met achtergrondverhalen bij al zijn liedjes. Maar het ontbrak hem aan tijd om dit voor elkaar te krijgen. ‘Bovendien sta ik al zo vaak in de picture met mijn eigen platen. Het leek me leuk om ook eens, in chronologische volgorde, de muzikanten aan het woord te laten die met me hebben samengewerkt.’ En dat boek met achtergrondverhalen bij zijn liedjes? ‘Ik heb nog een paar jaar te gaan, dus dat komt er misschien nog wel.’

Naast muzikant is Talma ook schrijver. Hij heeft enkele romans op zijn naam staan, waaronder twee delen van de roman- en albumcyclus Nederlands onbekendste popster. Het derde deel zal begin volgend jaar verschijnen. Wat doet hij liever: schrijven of zingen? ‘Ik ben muzikant in hart en nieren. Dat hele proces, uren aaneengesloten achter een laptop zitten, verloopt veel moeizamer dan het schrijven van liedjes. Als ik een jaar of 65 ben, zit ik misschien vaker thuis en ga ik meer schrijven. Nu ik nog jong en sterk ben, wil ik me wijden aan muziek.’

Eerdere publicatie in VPRO Gids.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten