dinsdag 21 juni 2022

Lekker aanklooien met MEROL


Volgens de Vogelbescherming is 2022 het Jaar van de Merel. En dus kan het haast geen toeval zijn dat zangeres MEROL juist nu met haar debuutalbum komt. ‘Ik ben kritischer geworden op mijn liedjes.’


Vier jaar geleden brak de Dordtse zangeres Merel Baldé door met de catchy synthpopsong Lekker met de meiden. Een jaar later werd haar nummer Hou je bek en bef me Song van het jaar van 3VOOR12. En nu is er dan haar debuutalbum: Troostprijs, met bijbehorende tour. De release roept gemengde gevoelens bij haar op: ‘Zo’n hoes met mijn hoofd erop, al die interviews en die aandacht … het voelt toch een beetje opgeblazen. Soms kan ik daar opeens heel verlegen van worden en mezelf klein maken. Dan denk ik: ‘Ik heb ook maar gewoon veertien liedjes op een plaat gezet.’ Terwijl ik twee jaar met veel zorg en aandacht aan dit album heb gewerkt en best trots mag zijn. Gelukkig heb ik op het podium helemaal geen last van die bescheidenheid, hoor!’

Waarom heb je zo lang gewacht met je eerste plaat?

‘Ik wilde het in mijn eigen tempo doen. Tijdens corona heb ik de tijd genomen om liedjes te schrijven die ik echt goed vind. Daar ben ik kritischer in geworden. Ik heb geprobeerd om niet te veel te leunen op een tekst, een grappig ideetje of een titel, maar gewoon goede popliedjes te schrijven. Ik hoop dat ik daarin stappen heb gezet. Wat me zeker heeft geholpen, is dat ik heb samengewerkt met andere muzikanten, zoals Jochem Fluitsma (bekend van het lied 15 miljoen mensen, red.). Tijdens mijn studie aan de Toneelschool & Kleinkunstacademie heb ik wel geleerd om liedjes te schrijven, maar niet vanuit de popmanier. Dat leer ik nu door samen te werken met ervaren popsongwriters.’

Welke gedachte schuilt er achter de titel Troostprijs?

‘Alle liedjes op dit album troosten mij in zekere zin. Het is ook de bedoeling dat ze me empoweren. Twijfels en onzekerheid wil ik omzetten in iets positiefs. FOMO bijvoorbeeld, de angst om dingen te missen, daar heb ik veel last van. Het is nooit leuk als je via de sociale media ziet dat anderen het leuk hebben en jij niet. Met Geen feestje zonder mij spreek ik mezelf moed in. Tijdens de pandemie had ik meer last van existentiële FOMO: waarom gaat het leven aan me voorbij? Ik ben nu 31 jaar, maar de coronatijd voelt als verloren jaren. Die tellen eigenlijk niet mee. Dus dan ben ik pas 29! Dat is ook een troost.’

Toch noem je jezelf op je album een laatbloeier.

‘Er is een hele generatie jonge vrouwen die al zo veel hebben bereikt in de popmuziek. En ik ben 31 en nog steeds maar wat aan het aanklooien. Zo voelt het tenminste. Ik geloof overigens niet dat dit gevoel verdwijnt als je ouder wordt. Pas geleden zei iemand tegen mij ‘Hoe ouder je wordt, hoe meer je merkt dat iedereen maar wat aanrommelt.’ Dat is dan wel weer geruststellend.’

Was je tijdens de lockdowns bang om het momentum te verliezen?

‘Ik ben eigenlijk altijd wel bang dat mensen mij niet meer leuk vinden. Tot corona ging het echt supergoed. Maar toen de ticketverkoop van mijn huidige tour begon, durfde ik niet eens te vragen naar het aantal verkochte kaartjes, omdat ik dacht dat er niemand zou komen. Gelukkig zijn bijna alle shows uitverkocht. Heel tof dat al die mensen er nog zijn. Eindelijk weer voor een volle zaal spelen, met publiek dat kan meezingen en dansen!’

Met de single Hou je bek en bef me baarde je nogal wat opzien. Ben je niet bang geweest dat je voor altijd de zangeres van dat liedje zou blijven?

‘Nee, maar de laatste tijd merk ik wel dat het me achtervolgt. Ik heb er geen spijt van, hoor, en ben er zelfs trots op. Toen ik het schreef, kon ik niet weten dat mensen vier jaar later zouden denken dat ik alleen over seks zing. Dan zou ik er misschien nog eens goed over nagedacht hebben. Maar ik snap wel dat mensen dat nummer eruit pikken, het was ook spraakmakend. Daar was het me ook om te doen. Al is het best moeilijk om van zo’n stempel af te komen. Ik hoop maar dat mensen nu zien dat ik ook liedjes schrijf over andere dingen.’

Eerdere publicatie in Uitagenda Utrecht.


Geen opmerkingen:

Een reactie posten