donderdag 15 november 2018

Judy Blank vindt inspiratie in de Deep South


Ze werd bekend door haar deelname in 2013 aan 'De Beste Singer Songwriter van Nederland'. Maar liever praat Judy Blank over de muziek die ze tegenwoordig maakt.

Op haar debuutalbum (2014) was nog vooral melodieuze pianomuziek te horen, nu speelt Judy Blank gitaar en zingt ze pure country en folk. Ze raakte geïnspireerd door haar reizen door het zuiden van de VS. In Louisiana en Nashville trad ze op tijdens open podiumavonden in bars en cafés. Een kleine doorbraak was het optreden in Lake Charles voor een radiostation: "Het was er superdruk. Toen ik begon te spelen werd het helemaal stil. "Wow, blijkbaar doe ik iets goed", dacht ik."

Toen ze werd uitgenodigd voor een belangrijke 'pitchavond', waar ook grote platenmaatschappijen aanwezig waren, kreeg Blank nog meer het gevoel dat ze de juiste muzikale switch had gemaakt: "Ik deed mijn praatje en zij luisterden naar mijn lied 'Mary Jane'. Dat lieten ze best lang doorspelen." Dezelfde dag nog vernam de zangeres dat een dj van een bekend radiostation het nummer op zijn playlist zou zetten. "Een Nederlands meisje tussen al die grote namen van Nashville: geweldig vond ik dat!"

Korte tijd later kreeg ze de gelegenheid om in de countrystad bij uitstek, Nashville, een album op te nemen, samen met producer Chris Taylor en een Amerikaanse begeleidingsband. "Al mijn muzikale helden komen uit de VS, dus het voelde een beetje als vals spelen als ik de plaat in Nederland had opgenomen," zegt ze. "En hij zou ook een stuk minder goed zijn geworden." Want haar tweede album 'Morning Sun', met fijnbesnaarde americanaliedjes, werd alom lovend besproken.

Haar teksten zijn veranderd, zo vertelt ze: "Schrijven vanuit jezelf: daar gaat het om. Pas nu ik meen wat ik zing kunnen mensen er zich in vinden. In mijn begintijd schreef ik bijvoorbeeld een zogenaamd interessant liedje over een astronaut, maar nobody gives a shit. Het belangrijkste criterium voor mij: oprecht zijn."

Het stoort Blank dat ze in Nederland vaak als enige reactie te horen krijgt: "Mooie stem heb je", terwijl voor haar juist de teksten zo van belang zijn. Een reden waarom ze overweegt naar de VS te verhuizen. Daar komt bij dat ze het gevoel heeft dat ze zich hier (te) vaak moet verdedigen met haar keuze voor country en folk. "Een producer in de VS zei: als je jezelf serieus neemt in de muziek, moet je je hier settelen. Daar zit wel wat in. Ik zit nog in dubio, maar soms heb ik het gevoel dat ik geen keuze heb en dat ik het gewoon moet doen."

Eerdere publicatie in het AD Amersfoortse Courant.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten