donderdag 15 november 2018

'De antenne moet altijd openstaan voor goede vergissingen'


16 augustus staat Spinvis (alias voor Erik de Jong) in het Zuiderparktheater. Samen met zijn ensemble speelt de Nieuwegeiner liedjes van zijn laatste album Trein Vuur Dageraad, bekende oude songs en nieuw materiaal.
Speciale voorbereidingen voor het optreden in de buitenlucht treft hij niet: "Na al die jaren is de band genoeg van elastiek om ter plekke rekening te kunnen houden met de omstandigheden, zoals het weer en het publiek. Uiteraard hebben we wel een plan, maar daar moet je niet te rigide in zijn, vind ik." Optreden in Den Haag doet hij graag: "Voor mij is het de meest cultureel geïnteresseerde stad van Nederland. Het publiek lijkt beter geïnformeerd te zijn over wie je bent en wat je doet."

Uiteraard hoopt Erik de Jong vanavond op een mooie zonsondergang en een hemel vol sterren. Je bent romanticus of niet. Gedijen zijn melancholieke liedjes niet beter bij een jaargetijde als de herfst? "Nee hoor, zonnige dagen kunnen ook heel melancholisch zijn. De weemoed van de zomer vind ik minstens zo mooi als die van de herfst." Wel laat het tropische weer van de laatste tijd zijn sporen na in nieuwe liedjes. Ter illustratie laat hij in zijn studio in Nieuwegein een stukje van een nog onaffe song horen: een opgewekt pianodeuntje. "Zo werkt het dus blijkbaar wel. Maar ja, voordat je het weet gaat er weer iemand dood en wordt het toch weer geen vrolijk liedje, ha ha."

Op het repertoire van Spinvis hebben dromerige en ingetogen liedjes de overhand. Sporadisch is er een uitstapje naar (bescheiden) uitbundigheid. De Jong probeert het al jaren: het schrijven van een vrolijk liedje. Op de soundtrack voor de film 'Vele hemels boven de zevende' die hij maakte, is bij wijze van uitzondering, een feestelijk Mexicaans nummer te horen. "Ik kan het wel hoor, en ik heb er ook veel lol in. Maar onder zo'n lied staat niet echt mijn handtekening. Dan ben ik toch vooral de ambachtsman die wordt uitgedaagd. Het zit nu eenmaal niet in de aard van het beestje."

De Jong gaat nooit met voorbedachte rade te werk bij het schrijven van een nieuw liedje. "Meestal begint het met een droedel, een soort tekeningetje. Het lied zelf ontstaat pas als ik het aan het maken ben. Vaak kom ik er later pas achter wat ik geschreven heb." Zijn teksten zijn dan ook vaak associatief van aard. "Ik probeer wel over concrete dingen te schrijven, maar dat lukt me nooit. Dan verdwaal ik onderweg, struikel ik en loop ik tegen iets anders aan wat toch weer interessanter is. Het zijpad wordt zo een hoofdpad."

Hij heeft er vrede mee. "De antenne moet altijd openstaan voor goede vergissingen. Op een dag moet het wel klaar zijn, anders ga je eindeloos dwalen." En dus zijn er deadlines. "Dan zeg ik tegen de platenmaatschappij: volgend jaar in de zomer is het klaar. Maar dan denk ik meteen: "Oh jee!" Soms zou ik er wel eens langer aan willen schaven, maar al met al is het goed zo."

Snel werken is niet aan hem besteed. "Ik maak vaak een lange omweg zodat ik veel te lang bezig ben. Ik kom er altijd wel, maar het gaat erg langzaam. Maar ja, ik ken ook mensen die eeuwig aan een meesterwerk werken dat nooit klaar komt. "

In Nederland en België heeft Spinvis intussen een aardige reputatie opgebouwd. Dit najaar gaat De Jong voor het eerst in Duitsland optreden. "Dat is best wel een avontuur ja." Voor de vertaling van zijn liedjes heeft hij zelf gezorgd. "Ik heb een Duitse vader en veel familie van mij woont in Duitsland. Dat was geen probleem dus. Een 'Team Duitsland' doet wel nog de laatste correctie." 'Ik wil alleen maar zwemmen' klinkt in het Duits: 'Einfach swimmen'. "Duits is een mooie, zachte en bloemrijke taal, en fijn om in te zingen ook".

Volgend jaar komt zijn cd uit in Duitsland. "Ik ben heel benieuwd naar de reacties. Je bent toch weer een soort van beginner he. En dat op mijn 57e"

Geen opmerkingen:

Een reactie posten