vrijdag 1 maart 2019

Eigenaar snackbar Elinkwijk kwam met de schrik vrij


Slechts gewapend met een koekenpan bood Xiaofeng Jin vrijdagavond weerstand tegen de twee messentrekkende overvallers van zijn snackbar in Zuilen. “Ik was wel boos, maar niet bang.”

Aan een tafeltje in zijn snackbar op de Lelimanstraat doet eigenaar Xiaofeng Jin (54) vrij kalm zijn verhaal. “Mijn vrouw en ik waren achter in de keuken uitjes aan het snijden. Het was net erg druk geweest, maar op dat moment was het even rustig. Via een camera die in de zaak hangt konden we wel in de gaten houden wie er binnen kwam.” Het was zijn vrouw die opeens riep: “Een overval!” Op de camerabeelden was te zien dat twee jongens met een capuchon de snackbar binnenliepen en dat een van hen een koffiekopje pakte en het op de grond stuk smeet.

Xiaofeng Jin in zijn snackbar.
Even zat de schrik er goed in, maar van paniek was bij het Chinese echtpaar geen sprake. Terwijl zijn vrouw 112 belde, liep Xiaofeng via de achterdeur van de keuken, en gewapend met een koekenpan, de straat op naar de voorkant van zijn cafetaria. “Door het raam zag ik dat een van de jongens probeerde om de kassa te openen, maar dat lukte niet. Toen ze mij zagen staan, begonnen ze te schreeuwen en kwamen ze ook naar buiten.” Een van de jongens zwaaide met een keukenmes. “Ik zei: kom maar! Hij dreigde even, maar liep toen weg.” Dat tafereel herhaalde zich bij de tweede jongen, die in de snackbar een mes had gepakt. “Weer zei ik: kom maar! Ik was wel boos, maar niet bang. Ik denk dat ze ook wel van mij zijn geschrokken.”

Het was een goed idee om via de achterdeur naar buiten de straat op te lopen, zegt Xiaofeng: “Als ze bij ons in de keuken waren gekomen, was het veel gevaarlijker geweest. Op straat is het toch veiliger: er is meer lucht en de jongens kunnen sneller weg.” Bijzonder detail: een van de twee jongens was een half uurtje eerder nog in de snackbar geweest om een patatje te eten. “Hij zag weggedoken in zijn capuchon aan tafel en keek me niet aan. Maar ik kende hem nog van vroeger, toen zat hij hier in de buurt op school. Hij was wel groot geworden,“ vertelt Xiaofeng laconiek.

Hij werkt nu bijna 20 jaar in snackbar Elinkwijk en ervaart vrijwel nooit problemen. De wijk bevalt hem dan ook prima. “Het is een rustige en gezellige buurt en ik heb hier veel leuke contacten.” Uiteraard is Xiaofeng blij met de goede afloop van de poging tot overval. “Gelukkig zijn er geen gewonden gevallen en is er alleen een koffiekopje kapot.” Een keer eerder is zijn cafetaria overvallen, zo vertelt hij, in 2012: “Toen heb ik de overvallers met een bezem weggejaagd!”

Eerder verschenen in het AD Utrechts Nieuwsblad. 


Geen opmerkingen:

Een reactie posten