vrijdag 1 maart 2019

Het succes komt nog, of niet


Groot Succes 2 is de titel van de nieuwe show van taalkomiek Ronald Snijders. Het is de opvolger van een show die misschien nog komt, en misschien ook niet. “Ik borduur in feite voort op het succes dat wellicht nog moet komen.”

“Of ik wel eens een oudejaarsconference zou willen doen?” Ronald Snijders moet even nadenken. “Ik vind het uiteindelijk leuker om iets te maken dat langer meegaat dan de waan van de dag of het jaar.” Maar goed, als hij er dan toch ooit voor gevraagd zou worden: “Dan zou ik het op mijn eigen manier doen en bijvoorbeeld een heel eigen draai geven aan een woord als ‘blokkeerfries’. Dat dit dan een stugge Fries is die voortdurend dwarsligt, ook bij vergaderingen en zo.”

Ronald Snijders is geen cabaretier in de klassieke zin van het woord. Absurdist is wellicht een betere omschrijving. In zijn shows hoor je hem zelden reppen over actuele kwesties. “Op Twitter doe ik dat wel. Maar over het algemeen gaat het meer over mijn binnenwereld dan over de buitenwereld. De buitenwereld is wel een inspiratie, maar via een een rare trechter in mijn hoofd komt alles er dan weer heel anders uit.” Hij voelt zich meer verwant met de doordachte humor van Herman Finkers dan met cabaretiers die de grappen op hun publiek afvuren. Andere grote voorbeelden? “Monty Python, Toon Hermans en André van Duin.”

De nieuwe show van Ronald Snijders is getiteld ‘Groot Succes 2’. ‘Groot Succes 2’? Er was toch nog geen ‘Groot Succes 1’? De uitleg volgt op zijn Snijders: “Groot Succes 2 is het vervolg op de voorstelling Groot Succes 1, die ik later ga doen. Of niet. Ik begin in ieder geval met de opvolger die altijd net ietsjes minder is dan het origineel. Anders zijn de verwachtingen zo hoog gespannen.” Hij draaft nog even door: “Ik borduur dus in feite voort op het succes dat nog moet komen. Een groot voordeel trouwens van Groot Succes 2 is dat je die show ook prima kunt bekijken als je Groot Succes 1 gemist hebt. Want die heeft iedereen gemist.”

Maffe gedachtesprongen zijn aan Snijders wel toevertrouwd. Samen met Fedor van Eldijk is hij ook auteur van ‘Alfabetweter’, een boek over ‘1000 nieuwe woorden die het niet gaan redden’. In zijn shows komen er steevast een aantal voorbij. Recentelijk, tijdens het kerstdiner, kwam hem nog een leuke nieuwe variant ter ore: “Zweetvoetsap, in plaats van grapefruitsap. Dat is een hele vieze, maar zo eentje onthoud ik natuurlijk wel.” Ook zeer geschikt voor een boekje met de volgende 1000: “Paracietspringer in plaats van parachutespringer. Ik moet wel nog even nadenken over een betekenis.”

Taal is voor Snijders een grote bron van vermaak. “Taal is het meest onhandige middel qua communicatie. Ieder woord kan een valkuil zijn. Als een woord twee betekenissen heeft, zal ik er alles aan doen om juist de verkeerde te nemen.” Het is een verwrongen manier van denken die continue doorgaat. “Dat heb ik van nature, in mijn shows zie je de ingedikte vorm ervan. Ik lees vaak vanzelf al een kop boven een artikel verkeerd.” Overigens wil hij wel gezegd hebben dat zijn shows niet alleen uit taalgrappen bestaan: “In Groot Succes 2 zit ook muziek, film en dans. Ik probeer met mezelf te dansen, maar weet nog niet of dat gaat lukken.”

Er komt zelfs een serieus moment voorbij in zijn nieuwe show. “Ik zing een heel ernstig lied, waarbij mensen zullen gaan denken: Dat meen je niet!” Hij relativeert meteen: “Nou ja, het liedje is niet van het begin tot het eind serieus hoor.” Verder wil hij niet teveel uit de school klappen over Groot Succes 2. Dat blijkt wel mee te vallen. “Ik ga niet de hele constructie van de show verklappen. Maar het wordt weer een bonte mix van talige grappen, poëzie, nieuws en anekdotes. Er komt een blokje nieuwe woorden voorbij en een diashow. De startvraag is: hoe begin je als je een nieuw programma maakt?” Nog een tipje van de sluier: “De nieuwe show is grappiger dan de vorige. En die was al erg grappig. Er valt nog meer te lachen.”

Voor een nummer in Groot Succes 2 werkte Snijders samen met Herman van Veen, iemand die hij zeer bewondert. “Ik heb hem veel geïmiteerd, maar hij is een heel boeiende persoonlijkheid. Je bent nooit klaar met hem te bekijken en beluisteren. Hij is iemand van wie je tijdens een voorstelling gaat houden en bij wie je wil zijn op zo’n avond. Er kleeft ook iets mysterieus aan hem.” Van Veen was de eerste recensent van Snijders vorige show Welke show. “In Soest heb ik in het theatertje op zijn landgoed de try out gespeeld. Dat was geweldig om te doen. Hij was heel enthousiast, maar had ook tips en ideeën ter verbetering. Ja, die heb ik ook gebruikt.”

Eerdere publicatie in het AD. 

Geen opmerkingen:

Een reactie posten