vrijdag 1 maart 2019

“Mensen vullen hun tijd met criminaliteit”


Strafrechtadvocaat Mr. Gerard Spong komt op 18 januari naar de Flint met zijn theatercollege ‘In vertrouwen’, waarin hij vertelt over zijn leven en carrière.

Spong zit intussen veertig jaar in het vak en werd zeven keer uitgeroepen tot Nederlands beste advocaat. Wat is het grootste verschil tussen spreken in de rechtszaal en in een theater? “In de rechtszaal word ik met enige regelmaat onderbroken, dat is in het theater niet het geval. Dat maakt het iets rustgevender voor mij. De bezoekers kunnen na afloop wel vragen stellen.”

fotograaf: Emma Pille
Sinds oktober vorig jaar staat Spong in het theater en dat bevalt hem prima. “Ik ben van beroep advocaat en geen entertainer, maar het is altijd boeiend om te spreken over heikele dilemma’s en omstandigheden in mijn vak.” De reacties zijn veelal lovend. Zijn theatercollege krijgt volgens Spong nog meerwaarde omdat een deel van de onderwerpen die hij bespreekt dagelijks de kranten haalt. “Dat wist ik natuurlijk niet toen ik de teksten schreef. Maar een onderwerp als de geheimhouderstelefoon van advocaten is nu heel actueel in de zaak Holleeder. En ik behandel ook zedendelicten en problemen met MeToo gevallen. Toevallig sta ik nu de heer Gosschalk bij: het grootste MeToo geval van Nederland.”

Voor de advocaat komt de connectie van zijn college met de actualiteit niet ongelegen. “Ik vind het wel saillant dat mijn voorstelling een hele hoge actualiteitswaarde heeft. Het geeft mij de gelegenheid om bepaalde improvisaties aan te brengen. Dat maakt het voor mij extra uitdagend.” Uiteraard kan Spong niet alles vertellen op het podium. “De geheimhoudingsplicht geldt ook voor mij. Ik mag geen info geven over lopende, individuele strafzaken. Wel vertel ik algemene dingen over de omvang van de geheimhoudingsplicht. Bepaalde voetangels en klemmen die steeds opdoemen kan ik wel aanstippen natuurlijk.”

Is er wel eens een persoon in de zaal aanwezig die hij momenteel verdedigt, of eerder verdedigd heeft? “Ja, dat komt wel voor. Maar die reageren ook heel positief op de voorstelling.” Dat de animo zo groot blijkt voor zijn theatercollege verbaast Spong niet: “Ik had had het wel enigszins verwacht omdat strafrecht en criminaliteit onderwerpen zijn die mensen ontzettend boeien. Op tv zie je de ene crimi na de andere. Mensen vullen hun tijd met criminaliteit.”

Volgens Spong wordt het in De Flint in meerdere opzichten een interessante avond: “Ik ben er van overtuigd dat mensen een hele bijzondere en leerzame avond zullen hebben. En er zitten ook amusante dingen in.” Is hij al bezig met een vervolg? “Er zit wel iets in de pijplijn ja.”

Met het college ‘In Vertrouwen’ geeft Spong een inkijk in het functioneren van een pleitbezorger in strafzaken: zijn taakopvatting, de dilemma’s waar hij mee te maken krijgt en natuurlijk de bewijsperikelen. De advocaat bespreekt deze facetten mede aan de hand van een aantal geruchtmakende moord-, zeden- en fraudezaken. 

Eerdere publicatie in het AD Amersfoortse Courant. 

Geen opmerkingen:

Een reactie posten