vrijdag 5 januari 2024

Een gitaar met de zweetdruppels van Mick Jagger


Een gitaar gemaakt van de houten vloer van het oude TivoliVredenburg-theater, hoe bijzonder is dat? Gitaarbouwer Dave den Hartog maakte er zelfs twee. ‘Grote kans dat de zweetdruppels van Mick Jagger er in zitten!’

Dave Den Hartog is aannemer van beroep, maar in zijn vrije tijd bouwt hij gitaren. Tot voor kort deed hij dat in Leusden, tegenwoordig in de omgeving van Leeuwarden. Toen hij vernam dat atelier Noest in Utrecht sleutelhangers maakt van de houten vloer van het oude TivoliVredenburg-theater, dacht hij: ‘Hoe vet zou het zijn om daar een gitaar van te maken?’

Hoe reageerden ze bij TivoliVredenburg op dit idee?
‘Ze vonden het geweldig! Dat hadden ze zelf nooit bedacht. Het hout van de oude vloer lag in een depot in de kelder. Mondjesmaat werd het, alsof het goud was, versleept naar atelier Noest om er sleutelhangers van te maken. Via mijn zoon, die daar werkt, ben ik in contact gekomen met TivoliVredenburg. Ik mocht ook een stukje hout meenemen uit de kelder. Precies genoeg om twee gitaren van te maken, en nog wat kleine dingetjes.’

Het zijn nogal wat namen die op dat podium hebben gestaan, zoals Rolling Stones, Oasis, Joe Jackson, Iggy Pop, Tom Waits, Nick Cave …
‘Ja, ik heb drie A-viertjes vol met artiesten die er hebben gespeeld! Maar er zijn ook vele klassieke ensembles geweest, en zelfs een circus met tijgers. De krassen van de tijger zitten nog in het hout! Als een forensisch detective ben ik de planken van het podium uit elkaar gaan halen. Alle DNA en stofdeeltjes heb ik bewaard, apart gemalen en teruggestopt in de schroefgaten van de gitaar. Grote kans dus dat er zweetdruppels, of atomen van Mick Jagger in de gitaar zitten!’

Op de gitaren zijn ook subtiele verwijzingen naar het huidige TivoliVredenburg te vinden.
‘Ja, die zag je ook al op de sleutelhangers. Typisch bij TivoliVredenburg zijn de ronde ramen en de trappen. Die gaan eerst horizontaal, vervolgens schuin omhoog en dan weer horizontaal. Niet in de vorm van een Z, maar als een bliksemschicht. Dat heb ik als schematisch ontwerpje in de gitaren verwerkt.’

De gitaar moet natuurlijk ook bespeeld worden …

‘De programmeurs van TivoliVredenburg hebben enige tijd gezocht naar een geschikte artiest. Eerst dachten ze aan Pat Metheny, een van de beroemdste jazzgitaristen. Probleem was dat de gitaar klaar was in coronatijd. Die zou snel door een deur aan hem overhandigd moeten worden. Dat vonden ze bij TivoliVredenburg te afstandelijk. Er is ook nog gedacht aan Lindsey Buckingham, voormalig gitarist van Fleetwood Mac en Douwe Bob.’

Maar uiteindelijk is het Spinvis geworden.
‘Een prima beslissing. Erik de Jong is een goede gitarist en een van de beste letterkunstenaars van Nederland. En hij was er helemaal verguld mee! Een keuze tussen de twee gitaren had hij snel gemaakt. ‘Deze zingt. Hij klinkt als een harp, of een orgeltje,’ zei hij.’ Dus die is het geworden voor hem. Het zou ook mijn keuze zijn geweest.’

Wat is er met die andere gitaar gebeurd?
‘Die hangt bij de artiesteningang van de Ronda. Ik wilde de gitaar in een kast van hetzelfde hout stoppen, met een verwijzing naar de artiesten die op het podium hebben gestaan. Dat vond TivoliVredenburg geen goed idee, daarvoor was hij te speciaal. Artiesten kunnen er nu ook op spelen. Er hangt een polaroid cameraatje om een foto te maken. De foto’s met handtekening hangen we rond de gitaar. Ik vraag mijn zoon af en toe om even te kijken wie er al gespeeld hebben.’

Wat zijn de plannen van Erik de Jong met deze bijzondere gitaar?
‘Hij heeft gezegd dat hij er ook liedjes op gaat schrijven. In Leeuwarden heb ik hem er al op zien spelen. Hij hield ons lang in spanning, maar in de toegift pakte hij de gitaar en vertelde het verhaal. Ik ben heel benieuwd wat hij gaat doen in TivoliVredenburg. Daar ben ik natuurlijk ook bij!’

Eerdere publicatie in AD Utrechts Nieuwsblad.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten