vrijdag 5 januari 2024

Michelle David dacht dat ze superwoman was


De in Utrecht woonachtige Michelle David kreeg haar muzikale opvoeding in de kerk, maar zingt over haar eigen levenservaringen. ‘Ik wil het leven van een vrouw in deze tijd overbrengen. Wie heeft er geen geliefde verloren? Of een ziekte gehad? Ik heb dat allemaal ervaren.’


Met haar grote zonnebril en opvallende afrokapsel is de Amerikaanse zangeres eenvoudig te traceren in het Gegeven Paard, het horecagedeelte van TivoliVredenburg. Meermaals stond ze op de planken in het Utrechts muziekcentrum. ‘In de Pandora heb ik opgetreden, in Cloud Nine en in, hoe heet die grote zaal ook weer? De Grote Zaal ja, daar ook. Het is altijd fijn om hier te spelen.’

Foto: Marie-Jose Eldering
Via theaterproducent Henk van der Meijden belandde David in Nederland. ‘Hij vroeg me om te zingen in een musical. Dan moest ik wel regelmatig op en neer reizen. Ik besloot hier te gaan wonen en werd verliefd op Nederland.’ Via Nieuw-Vennep en Amsterdam kwam ze een paar jaar geleden in Utrecht terecht. Het bevalt haar prima. ‘Er hangt hier een fijne culturele sfeer, met veel jeugdige energie.’
Toen ze werd gepolst voor The Gospel Sessions, was ze niet meteen enthousiast. ‘Gospel zit wel in mijn bloed, maar ik ben geen gospelzangeres. Gelukkig houden de andere bandleden ook van gitaarmuziek. Onder die paraplu kon ik funk en rock zingen.’ Het was de bedoeling om voor elk album van The Gospel Sessions een andere zanger of zangeres te vragen. ‘Maar de chemie was zo goed dat ik ben gebleven. Mijn beste beslissing ooit!’

De bandnaam werd omgedoopt in Michelle David & The True-Tones. Zes succesvolle albums en vele optredens volgden. David kreeg haar muzikale opvoeding in de kerk, maar bij Michelle David & The True-Tones zingt ze vooral over haar eigen levenservaringen. ‘Niet iedereen zit hier te wachten op een boodschap van de verlosser. Ik wil het leven van een vrouw in deze tijd overbrengen. Wie heeft er geen geliefde verloren? Of een ziekte gehad? Ik heb dat allemaal ervaren. Elke show begin ik met de woorden: ’Als je problemen hebt, geef ze dan aan mij. Laat het maar even los.’ Het voelt als een missie.’

Zelf heeft David ook de nodige tegenslag gehad. Onderweg naar haar eerste Nederlandse show kreeg ze te horen dat ze positief getest was op kanker. De zangeres besloot het slechte nieuws voor zich te houden. ‘We waren net begonnen met de band en iedereen was vrolijk. Ik wilde de stemming niet bederven.’ Twee weken na de (geslaagde) operatie stond ze alweer op het podium. ‘Ik had langer rust moeten nemen. Ik dacht dat ik superwoman was.’

Muziek heeft haar gered in deze periode, zo vertelt ze. ‘Zonder muziek was ik depressief geworden. ’s Nachts als het stil is, komen de negatieve gedachtes. Ik heb veel gebeden. Ook zong ik liedjes uit mijn jeugd, zoals ‘Pass me not, o gentle savior’ en ‘Yes Jesus loves me’. Zo voelde ik me beter.’ Ook schreef David teksten voor nieuwe liedjes. ‘Ik hoop dat andere mensen er ook iets aan hebben.’

Binnenkort staat ze met een heus strijkorkest op de planken van TivoliVredenburg. ‘Dat wordt prachtig. Toen ik de nieuwe arrangementen hoorde, dacht ik: wauw! Onze songs worden naar een ander niveau getild. Die laag van violen maakt me emotioneel. En ik voel me vereerd dat mijn creaties weer nieuwe creaties hebben opgeleverd.’

Haar volgende album wordt een spiegel op de wereld, verklapt ze alvast. ‘Als artiest voel ik de verplichting om iets te doen met wat ik allemaal zie en hoor in het nieuws. Het breekt mijn hart. Ik hoop dat sommige van mijn nieuwe songs klassiekers worden, zoals Marvin Gayes ‘What’s going on’ en ‘Keep on pushing’ van Curtis Mayfield. Het worden heel waardevolle liedjes. En ze gaat niet over mijn leven, dat heb ik nu wel gedaan.’

David gaat het wel iets rustiger aandoen en beter op zichzelf letten. ‘Tijdens covid heb ik geleerd om uit te rusten. Toen kwam alles pas naar boven. Ik ben nog steeds een beetje gek, maar ik luister nu wel beter naar mijn lichaam.’

Eerdere publicatie AD Utrechts Nieuwsblad

Geen opmerkingen:

Een reactie posten