donderdag 10 augustus 2023

Jonge Utrechtse saxofonist speelt op straat én in bigband 


Mink Jaspers (13) uit Utrecht won onlangs de aanmoedigingsprijs van het Koninklijk Concertgebouw Concours. Dat hij koos voor de saxofoon als instrument, is min of meer toevallig. Nu speelt hij in een bigband en na de zomer gaat Mink naar de vooropleiding van het conservatorium.


De aanmoedigingsprijs bestond uit een privé masterclass. ‘Ik mocht zelf een professionele muzikant uitkiezen die mij een uur les gaat geven. Dat is saxofonist Mete Erker gworden. Van hem ga ik superveel leren!’ Heeft Mink een vermoeden waarom juist hij de onderscheiding kreeg? ‘Ik deed iets wat anderen niet deden: improviseren op een jazzstuk. De overige deelnemers speelden vooral klassieke stukken.’

Foto: Angeliek de Jonge
Waarom heb je ervoor gekozen om saxofoon te aan spelen?

‘Ik ben begonnen toen ik zeven jaar was. Eigenlijk wilde ik drummer worden, maar tijdens de open dag van de muziekschool zat het drumlokaal helemaal vol. Daar kon ik dus niet meer bij. Toen ik langs het saxofoonlokaal liep, kreeg ik een saxofoon in mijn handen gedrukt. Ik vond de kleur heel mooi en ik kreeg er gelijk geluid uit. Dat vond ik zo vet dat ik saxofoon ben blijven spelen.’

Welke muziek speel je het liefst?

‘Jazz, latin en fusion. Ik hou ook van soul en gospel. En van popmuziek, zoals Jamiroquai en Caro Emerald. Mijn muziekleraar vindt dat ik naar veel verschillende muziek moet luisteren. Maar mijn voorkeur gaat toch uit naar jazz. Stan Getz is mijn favoriete saxofonist. Ik hou van zijn geluid, hij speelt zo rustig. Zijn solo’s probeer ik na te spelen met de app ‘Amazing Slow Downer’, waarmee je solo’s langzaam kunt afspelen. Het moeilijkste is zijn timing, dus wanneer hij een bepaald loopje speelt.’

Best bijzonder: een dertienjarige die van de jazz en bossanova van Stan Getz houdt. Hoe heb je hem ontdekt?

‘Ik kende hem al van ‘The girl from Ipanema’ waarmee hij bekend is geworden. Op een dag kocht mijn broer een cd van Stan Getz en pianist Bill Evans van een optreden in Nederland. Toen we op vakantie waren, hebben we die cd elke dag gedraaid. Sindsdien is dat mijn favoriete album, met Grandfather’s Waltz als favoriete nummer.’

Treed je zelf ook al op?


‘Ja, ik zit in een bigband. Daarom ben ik sinds een jaar ook dwarsfluit gaan spelen. Dwarsfluit combineert goed met saxofoon, zeker in een bigband. Ik wil meerdere stijlen leren spelen, ook samba bijvoorbeeld. Met de bigband Jong JOC treden we af en toe op, dat is heel leuk. Binnenkort mogen we zelfs in het concertgebouw spelen! Toen mijn broer de mail liet zien met de uitnodiging, kon ik het bijna niet geloven. We mogen in de Grote Zaal spelen, in het voorprogramma van een bekende bigband uit de VS. Dat is een hele grote eer!’

En je speelt ook op straat dus …

‘Ja, dat doe ik sinds kort. Dat is leuker dan thuis oefenen en bovendien ben ik aan het sparen voor een nieuwe sopraansax. Het winkelpubliek en de toeristen reageren heel positief, ik heb er zelfs al een optreden aan overgehouden! Nu speel ik nog alleen, maar als we terug zijn van vakantie, gaat mijn broer af en toe meespelen op contrabas. In september ga ik elke zaterdag naar het conservatorium, dus het is wel vakantiewerk.’

Wat is je grote droom?


‘Na de vakantie ga ik naar het talentprogramma op het conservatorium van Amsterdam, waar kinderen uit het hele land samenkomen die bezig zijn met jazz. Hopelijk kan ik in de toekomst veel samenspelen, ook in bigbands. Uiteindelijk wil ik heel graag naar het conservatorium. Mijn ultieme droom? Optreden in het Bimhuis in Amsterdam, dat is hét jazzpodium van Nederland!’

Heb je nog andere hobby’s?

‘Ik hou ook erg van basketbal en inlineskaten. Dat doe ik voor het saxofoonspelen, want daar krijg ik een goede longinhoud van. Maar het is ook gewoon leuk en gezellig hoor. Net als het samenspelen bij muziek.’

Stel dat het niet zou lukken met de muziek, wat wil je dan gaan doen?

‘Dan kan ik altijd nog een studie Muziekwetenschap gaan doen. Of ik word psycholoog. Dan kun je ook mensen helpen en blij maken, net als met muziek. Maar ik blijf altijd van muziek houden!’

Eerdere publicatie in AD Utrechts Nieuwsblad.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten