donderdag 10 augustus 2023

Theatermaker Greg Nottrot wil geld zien


Wat te doen met overtollig kapitaal? In de voorstelling Goed goud geld van NUT zoekt theatermaker Greg Nottrot uit in hoeverre hij een bijdrage kan leveren aan het veranderen van het geldsysteem. Want dat moet op de schop, vindt hij.

De tiende zomervoorstelling van NUT vormt de opmaat voor een grote theatervoorstelling die Nottrot in 2025 wil organiseren. Theatermakers, vermogenden, politici en wetenschappers zullen dan samenkomen om te broeden op een alternatief plan voor het huidige geldsysteem. Hiervoor heeft Nottrot veel geld nodig: een half miljoen euro om precies te zijn. In Goed goud geld vraagt hij het publiek om giften.

Hoe ga je dat aanpakken?

‘Ik begin de voorstelling met: ‘Lieve mensen, leuk dat jullie er allemaal zijn. Mijn naam is Greg. Laat ik maar meteen met de deur in huis vallen. Ik wil geld van jullie, veel geld. En dit is geen grap!’ Soms geeft niemand iets als ik dit vraag, een andere keer krijg ik meteen vijftig euro. Dat kan ongemakkelijke situaties opleveren als de ene persoon wel iets kan missen en de andere niet. Dat ongemak zoek ik ook op. De kunst is vervolgens om het toch nog gezellig te krijgen in de rest van de voorstelling.’

Ik kan me voorstellen dat zo’n vraag weerstand kan oproepen bij het publiek …

‘Zeker. Mensen zullen denken: ’Ik heb zelf geld nodig, waarom zou ik het zomaar weggeven? Als je de voorstelling helemaal ziet, merk je dat de stemming omslaat. Aan het eind zijn bezoekers vaak toch bereid om geld te geven. Sommige zeggen na afloop: ‘Ik kan het niet betalen, maar ik steun je project wel.’ De mensen die naar mijn theatervoorstelling komen, weten dat het confronterende hand in hand gaat met het aangename. Na afloop dineren we met zijn allen. Vooral mijn moeder heeft er moeite mee dat ik om geld vraag. Ik ben half Grieks, en opgevoed met het idee dat we gastvrij zijn.’

Zijn er momenten geweest dat je je echt geneerde?

‘Ja, na afloop van de voorstelling op Oerol zei een jongetje tegen mij dat hij net 15 euro had overgemaakt. Is dat wel overtollig kapitaal? En een vriend van mij die muzikant is, gaf me 250 euro. ‘Doe normaal,’ zei ik, ‘dat wil ik niet van jou’. Hij bleek het te kunnen missen. Een keer heb ik een donatie geweigerd. Een meisje wilde me 5000 euro geven, maar dat was geen overtollig kapitaal. Er zitten grenzen aan. Ik wil ook geen geld van mensen die denken dat ik de wereld kan veranderen.’

Wat kunnen we in 2025 van jou verwachten?

‘Dat ga ik de komende twee jaar invullen. Het houdt het midden tussen een voorstelling, een symposium en een groot kunstwerk. Tien dagen nodig ik theatermakers, vermogenden, politici en wetenschappers uit om, samen met het publiek, met een concreet alternatief plan te komen voor het huidige geldsysteem. Dat leggen we vervolgens neer bij de partijen die erover gaan, zoals de politiek en de banken. Ik wil me niet alleen laten financieren voor die tien dagen, maar ook voor de energie om daarna voort te kunnen gaan.’

Tot slot: twee jaar geleden werd NUT getroffen door een grote brand. Zijn jullie die klap inmiddels te boven?

‘Wel in de zin dat we weer een kantoor en een repetitieruimte hebben. We kunnen onze voorstellingen weer maken en zijn niet meer dagelijks bezig met de gevolgen van de brand. Maar er loopt in hoger beroep nog een rechtszaak tegen de vier verdachten. De jongens waren eerder vrijgesproken omdat de rechter niet kon achterhalen wie het gedaan had. Dat voelde als een zeer onrechtvaardige uitkomst. We hopen dat we de zaak spoedig kunnen afsluiten.’

Eerdere publicatie in AD Utrechts Nieuwsblad.


Geen opmerkingen:

Een reactie posten