donderdag 10 augustus 2023

Amber Arcades: Bluegrass en wildplukken


Singer-songwriter Annelotte de Graaf staat met Amber Arcades voor de eerste keer op Lowlands. Uiteraard kijkt ze daar erg naar uit, maar: ‘Wij gaan geen gekke dingen doen.’

Je zou het niet meteen verwachten: zangeres en liedjesschrijver Annelotte de Graaf, die onder de naam Amber Arcades een drietal albums uitbracht met experimentele dreampop, begon met muziek maken door het spelen van bluegrass. ‘Toen ik in Philadelphia studeerde, wilde ik iets doen met die Amerikaanse muziek. Dus ik kocht een mandoline en ben, zonder enige ambitie, met een stel vrienden in een park gaan spelen. Met het geld dat we verdienden, gingen we ‘s avonds barbecueën.’

En nu staat De Graaf met haar band (vernoemd naar een sprookjesverhaal van Godfried Bomans) voor de eerste keer op Lowlands. ‘We hebben al veel leuke dingen gedaan, zoals Down the Rabbit Hole, Best Kept Secret, Into The Great Wide Open en, niet te vergeten Glastonbury, maar Lowlands is wel een dingetje hoor.’ Al was het voor de zangeres geen must om ooit gespeeld te hebben op het festival in Biddinghuizen. ‘Ik was er nooit zo mee bezig eerlijk gezegd en zag het ook dit jaar niet aankomen. Maar het is wel cool natuurlijk!’

Een fervent bezoeker van Lowlands is ze niet. ‘Ik hou niet zo van grote menigtes. Toen ik 16 was ben ik er met een vriendin een heel weekend geweest. Op de tweede avond lag ik een boek te lezen in de tent, haha.’ De India-tent waar Amber Arcades zal gaan optreden is voor De Graaf dan ook redelijk onbekend terrein. ‘Vrienden zeiden: ‘Dat is de leukste tent!’ De kleinste van de grote podia, lekker intiem en overzichtelijk. En een podium voor de indiebands. Dat klinkt als een goede match.’

Gaat ze nog iets speciaals doen? ‘Daar heb ik wel over nagedacht ja. Misschien moeten we groots uitpakken, met podiumaankleding, mooie projecties en zo … Maar daar kun je ook in doorslaan. Op de festivals waar ik was, waren de beste shows voor mij de best gespeelde shows, zonder veel poespas. Wij gaan dus ook geen gekke dingen doen. Wel nemen we een eigen lichtman mee en er komt een extra toetsenist bij.’ Zelf gaat ze zeker even kijken bij Water from your Eyes, ‘een experimentele band uit New York met een fijne alternatieve groove.’ En Billie Eilish wil ze graag een keer zien. ‘Een modern fenomeen met mooie melodieën.’

Na een periode in Amsterdam is De Graaf nu (opnieuw) woonachtig in Utrecht. Midden in de stad. Op haar laatste, veelgeprezen album ‘Barefoot on Diamond Road’ staan veel verwijzingen naar de natuur. Hoe zit dat precies? ‘Die liedjes heb ik geschreven in coronatijd. Toen heb ik het buitenzijn weer opgepakt: wandelen in een park, wildplukken. Dingen die ik vroeger ook veel deed. Ik neig steeds meer naar de natuur. Dat heeft met mijn leeftijd te maken, denk ik. Als dertiger ga je weer ontdekken wat je als kind superleuk vond. De magie van de natuur, simpel leven, daar word ik blij van.’

Haar voorliefde voor folk is dan ook niet verrassend. ‘Ik vind het mooi als tradities en oude volksverhalen worden doorgegeven door generaties van muzikanten.’ Gillian Welch is een voorbeeld, maar De Graaf luistert ook graag naar Ierse traditionele liederen en Bulgaarse koorzang. Ze overweegt om ooit zelf een Nederlandstalig folk-album op te nemen. ‘Ik vind dat we teveel gericht zijn op de Engelse taal en wil iets gaan doen met de Nederlandse tradities. Daar ben ik al beetje mee aan het spelen.’ Misschien een Nederlandstalig bluegrassalbum?

Eerdere publicatie in VPRO Gids.  












Geen opmerkingen:

Een reactie posten