woensdag 9 augustus 2023

Record Store Day: de dag dat vinyl wordt gevierd


Zaterdag is alweer de 24e editie van Record Store Day, de dag dat platenzaken en platenlabels vinyl in het zonnetje zetten. Ook in Broese zijn dit jaar weer speciale, gelimiteerde vinylreleases te koop en zijn er een aantal mooie optredens te zien.

De oorsprong van Record Store Day ligt in de VS, waar in 2008 werd begonnen met de jaarlijkse viering van vinyl. De dag was bedoeld om de (noodlijdende) onafhankelijke platenzaken te ondersteunen. Sinds 2010 worden ook in Groot- Brittannië, Nederland en veel andere Europese landen allerlei muzikale activiteiten georganiseerd. In Utrecht is boeken- en muziekwinkel Broese een van de vaste deelnemers. De NUK sprak met Bertram Borkes.

Kun je je de eerste deelname aan RSD nog voor de geest halen?

‘Jazeker. In 2017 hadden we een geweldige aftrap met een optreden van Maurits Westerik, bekend van GEM. Hij was toen net begonnen met zijn nieuwe band Bewilder. Ik was dol op hun eerste album. Toen ik hem vroeg om bij ons te komen spelen met RSD, was er net een cd verschenen met opnames bij 3VOOR12, waar verschillende bands een uur lang het nummer Forza (It is) van Bewilder hadden gespeeld. Allemaal in een andere uitvoering. Het was mijn advies geweest om daar een cd van te maken. Tijdens onze eerste line up in 2017 hadden wij de primeur van die cd. Daar ben ik nog steeds supertrots op! De eerste editie van RSD was overigens al in 2009, maar Broese kreeg pas het eerste muziekhoekje achter in de winkel in 2016. Daarom deden wij eerder nog niet mee.’

Is de opzet van RSD erg veranderd in de loop van de jaren? Je hoort wel dat het commerciëler is geworden …

‘Dat valt wel mee. Het is oorspronkelijk opgezet om de kleine platenwinkeltjes die er nog over waren te ondersteunen. Mensen die alleen nog maar vanuit hun luie stoel muziek streamden, moesten weer naar de fysieke winkel gelokt worden. In Utrecht tel ik dit jaar vier winkels die deelnemen, dus zo massaal is het niet. De langste rij vind je traditiegetrouw bij Plato. RSD staat nog steeds in het teken van eenmalig vinyl dat speciaal op die dag verschijnt. Hier is niks in veranderd. De ene uitgave is interessanter dan de andere, maar dat is een kwestie van smaak. Het merendeel dat op de lijst staat is uniek. Er zit opvallend veel livemateriaal bij. Dat komt omdat er in coronatijd veel behoefte was aan livemuziek.’

Waarop baseer jij de keuze van nieuwe releases voor RSD?

‘Ik koop breed in waarbij ik zeker niet alleen let op mijn eigen smaak. Het varieert van Cesaria Evora en Charlie Parker tot nieuwe dingen als Confidence Man. En van Mark Almond en Madonna tot Masters of Reality. Ik bestel elk jaar ook veel soundtracks en soulplaten, want daar is altijd veel vraag naar. Hetzelfde geldt voor rap en hiphop. Nederlandse releases zitten er ook altijd wel veel tussen, zoals Golden Earring. Een tip voor dit jaar? De nieuwe liveplaat van de Pakistaanse zangeres Arooj Aftab, die is prachtig! Zaterdagochtend mogen mensen in de rij gaan staan. De eerste tien kan ik al uittekenen, dat zijn elk jaar dezelfde personen haha. Reserveren voor een plaat mag niet. En er wordt maximaal één exemplaar per persoon verkocht. Geduwd, getrokken of gerend wordt er niet. De eerste die binnenloopt is, krijgt de speciale uitgave van Fleetwood Mac, Taylor Swift of iets anders. Om negen uur gaat de zaak open en om tien uur begint de instore. Ook ligt er een gratis single klaar van de ambassadeur van dit jaar: Froukje.’

Dit jaar spelen er vijf bands in Broese. Hoe stel je de line-up van zo’n dag samen?

‘Bij elke editie van RSD combineer ik een aantal dingen die me zijn opgevallen dat jaar. Jong en onbevangen wissel ik af met meer gevestigde namen. De bands moeten wel bij het publiek passen. Zo luister ik best graag naar stevige muziek, maar die ga ik hier niet programmeren. Hiphop kan weer wel, omdat ik veel vinyl en cassettes in dat genre aan jongeren verkoop. Een verrassende naam dit jaar in de line-up is Hans de Booij inderdaad. Ik heb net zijn zojuist verschenen biografie gelezen en ga hem o.a. vragen waarom zijn grote hit ‘Annabel’ aanvankelijk niet op het eerste album stond …’

Ten slotte, hoe gaat het met de cd- en platenverkoop in Broese?


‘De vinylverkoop gaat goed, de verkoop van cd’s stabiliseert. Wel zit er meer handel in cd’s de laatste tijd omdat vinyl steeds duurder wordt. Als jongeren een oudere cd van Harry Styles, Lana del Rey of Taylor Swift voor 8,99 kunnen kopen, dan is de keuze snel gemaakt. Voor de nieuwe elpee van Billy Eilish betaal je al snel 40 euro! Leuk om te zien is dat het cassettebandje weer helemaal terug is. Bands brengen muziek uit op tapes om zich te onderscheiden. Zo is het debuut van de hiphopformatie De La Soul onlangs uitgekomen op cassettebandjes met drie verschillende kleurtjes zodat je de mooiste kunt kiezen!’

Eerdere publicatie op De NUK.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten