vrijdag 4 augustus 2023

Klein Bulgarije in Utrecht


Aan het eind van de Amsterdamsestraatweg zit sinds een maand een Bulgaarse supermarkt, de eerste in Utrecht. Eigenaar Anton Antonov. ‘Ik wil de mensen in Utrecht kennis laten maken met de Bulgaarse keuken.’

De ballonnen in de kleuren van de Bulgaarse vlag ter ere van de opening hangen nog boven de deur van de ingang. En de ontvangst door Antonov en zijn vrouw Daniela met een stukje banitsa (smaakvol Bulgaars gebak) is allerhartelijkst. Banitsa is een van de typisch Bulgaarse producten die verkrijgbaar zijn in Little Bulgaria.

De winkel aan het eind van de Amsterdamsestraatweg is nu ruim een maand geopend. Het loopt al behoorlijk goed, zegt Antonov. ‘Vandaag (dinsdag, red.) is het iets rustiger dan anders omdat veel mensen hun inkopen in het weekend doen en dan een paar dagen vooruit kunnen.’

Foto: Angeliek de Jonge
Lange tijd had Antonov twee fietsenzaken in hartje Amsterdam. Door corona en het wegblijven van toeristen nam de klandizie flink terug. Toen daar een conflict bijkwam met de eigenaar van een van de panden besloot Antonov te stoppen als fietsenmaker en uit te kijken naar iets anders. Een vriend stelde voor om een Bulgaarse supermarkt te beginnen. ‘Ik dacht: waarom niet?’ In Amsterdam bleken er al twee te zijn, dus richtte Antonov zijn blik op Utrecht. 

Als locatie koos hij voor een pand aan de Amsterdamsestraatweg, ter hoogte van Zuilen. In het nabijgelegen Overvecht wonen veel Bulgaren. Little Bulgaria is zeven dagen per week geopend. ‘Dat moet wel, zeker als je net begint,’ vertelt Antonov. ‘In Amsterdam was mijn fietsenzaak ook de hele week open. Als ik op een dag gesloten was, ging de klant naar de concurrent en kwam nooit meer terug.’

Hij maakt lange dagen. ‘Elke dag is het twee uur rijden. Ik woon in Koog aan de Zaan, maar ben op zoek naar een woning in Maarssen. Dan kan ik op de fiets komen.’

Enthousiast vertelt Antonov over de typisch Bulgaarse producten in zijn winkel, zoals de witte kaas, de Bulgaarse yoghurt, lutenitsa (groentesaus van paprika, tomaat en wortel), ajvar (smaakmaker met rode paprika en aubergine), banitsa (Bulgaars gebak met witte kaas, yoghurt, geklopte eieren en deeg ), Bulgaarse worsten en wijn (o.a. Mavrud). ‘Ik wil de mensen in Utrecht kennis laten maken met de Bulgaarse keuken. Die is hier nog niet bekend.’

Elke maandag arriveert er een vrachtwagen met de producten voor een week, na een tocht van zo’n 2500 kilometer van Bulgarije naar Utrecht. Aangezien Bulgarije een vrij klein land is, ongeveer 2,5 keer de omtrek van Nederland, koos Antonov voor de winkelnaam Little Bulgaria. ‘Er wonen maar 7 miljoen mensen. Ik dacht eerst aan Klein Bulgarije, maar in Den Haag is al een winkel met die naam. Little Bulgaria onthoudt iedereen: Nederlanders, maar ook Bulgaren, Roemenen en Turken.’

Zo nu en dan druppelen er klanten binnen. De ene begroet Antonov met ‘Dobur den’, een ander zegt bij binnenkomst ‘Goedemiddag’. De klandizie is gemêleerd en dat wil hij graag zo houden. Betalen met pin is nog even niet mogelijk. ‘Het duurt erg lang om dat bij de bank voor elkaar te krijgen’, verzucht Antonov. Tot die tijd kunnen klanten contant betalen, of via een Tikkie. ‘Ik krijg net te horen dat het binnen een paar dagen is geregeld. Maar dat zal wel weer een paar weken worden. Zo gaat het steeds.’

23 jaar geleden reisde Antonov met zijn vrouw vanuit de oostkust van Bulgarije naar Nederland met als doel: het kopen van een tweedehands auto. Die zijn in Nederland van betere kwaliteit dan in Bulgarije, zo zegt hij. ‘Het was de bedoeling om hier maar kort te blijven, maar we zijn er nog steeds. En een auto heb ik nog steeds niet, haha.’

De locatie aan de Amsterdamsestraatweg bevalt hem goed, al is het wel even wennen. ‘Met mijn fietsenzaken heb ik vijftien jaar in de drukste straten van Amsterdam gezeten. Dat was een gekkenhuis. Dan is het hier wel lekker rustig.’ En door zijn winkel is hij tot een ontdekking gekomen: ‘Ik wist niet dat Bulgaarse wijn zo lekker is. Nu drink ik elke avond een glaasje!’

Eerdere publicatie in AD Utrechts Nieuwsblad.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten