maandag 6 januari 2020

De Kleedkamer - De Gestampte Meisjes


Uitagenda Utrecht vraagt acteurs, cabaretiers en muzikanten naar hun beleving van de laatste momenten voordat ze het podium opgaan. Esmee van Liere, Ymke van Hoof en Thenera van de Pluijm van De Gestampte Meisjes touren momenteel door het land met hun magic show F*KE IT.

De Gestampte Meisjes?

Thenera: ‘Die naam hebben we supersnel bedacht. Hij slaat erg op wat wij doen: theater maken met een twist en een randje. En soms stampen we elkaar inderdaad de grond in, haha.’

Jullie show is erg fysiek. Hoe bereid je je voor in de kleedkamer?

Esmée: ‘Ik ben ook danslerares en draai mijn hele streetdance-playlist in de nog lege zaal. Om op te warmen doe ik dansjes waarbij ik een kurk in mijn mond hou. Ik slis namelijk, en als ik de kurk eruit haal, kan ik daarna beter articuleren.’
Thenera: ‘We dagen elkaar uit met push ups. En om alerter te worden, doen we een samoeraivechtersspel genaamd Hoo Tjin Tjak. De een valt aan met een Hoo, een denkbeeldig zwaard, de ander verdedigt zich met een Tjin en de derde snijdt haar vervolgens, Tjak, doormidden. O ja, we gooien ook nog over met een onzichtbare bal. Zo komen we op hetzelfde energielevel en raken we connected voordat we het podium opgaan.’
Esmee: ‘Vergeet de zeven kussen niet! We gaan we in een kringetje staan, geven elkaar zeven kussen, roepen heel hard whooo!’

Hebben jullie last van zenuwen?

Ymke: ‘Als ik nerveus ben, word ik meestal heel rustig en stil. Esmée is de grootste zenuwpees van ons drieën.’
Thenera: ‘Ik word juist hyper. Ik ga veel praten, begin te giechelen en gek te doen. Meestal laat ik dat maar gebeuren zodat de energie een beetje weg kan. De meiden geven me dan een blik zodat ik weet dat rustig aan moet doen en me moet focussen op de show.’
Esmée: ‘En ik ben uren van te voren al zenuwachtig. Bij mij blijft het intern: mijn hart gaat sneller kloppen. Om dat tegen te gaan repeteer ik zachtjes de teksten en zeg tegen mezelf dat we goed bezig zijn en dat het allemaal goed komt. Vaak ebt de nervositeit weg als ik in de coulissen sta. Ook kijk ik soms even door de gordijnen om te kijken waar de bekenden zitten en wat voor publiek er is. Dat maakt me rustiger.

Wat was jullie leukste en minst leuke podiumervaring tot nog toe?

Ymke: ‘De leukste: die keer dat we meededen aan het Leids Cabaretfestival. Dat ging supergoed, maar na de halve finale lagen we er toch uit. Toen hoorden we de hele zaal roepen: “Nee, jullie moeten door naar de finale!” Op dat moment dachten we: ‘Fuck de jury, wij gaan in ieder geval door met optreden! We laten ons voortbestaan dus niet afhangen van deze beslissing.
Esmée: ‘Mij is vooral het Zwolse theaterfestival bijgebleven. Bij de eerste show waren er 35 man, bij de tweede 65 en daarna stonden de mensen voor ons in de rij. Iedereen wilde ons ien, soms wel twee keer.’
Thenera: ‘Minder leuk was die keer dat Loes Luca kwam kijken naar onze show Ballen 2.0. Ik ben al van kinds af aan fan van haar en was enorm zenuwachtig. Helaas had ik een dikke black-out en startte ik volkomen verkeerd in. Ik kon wel janken. Loes Luca was ook meteen na de show weg. Omdat ze een afspraak had, hoorde ik later, maar toch.’

Eerdere publicatie in Uitagenda Utrecht.





Geen opmerkingen:

Een reactie posten