zaterdag 4 januari 2020

Kim Wilde vindt zingen weer leuk 


22 november staat Kim Wilde in de Grote Zaal van het Paard. In de jaren tachtig bestormde de popdiva de hitlijsten met nummers als ‘Kids in America’ en ‘Cambodia’. Na een sabbatical van enkele jaren, besteed aan moederschap en tuinieren, liet ze in 2003 weer van zich horen. Vorig jaar verscheen haar veertiende studioalbum en de inmiddels bijna 60-jarige zangeres denkt voorlopig niet aan stoppen.


Dat ze met haar debuutsingle, het energieke ‘Kids in America’, in 1982 een komeetachtige entree maakte in de popwereld, verbaasde Kim Wilde niet echt. “Het nummer had veel power. Ik zag in het publiek de energie ontstaan als we het speelden. Het was de perfecte popsong. Ik speel het nog steeds graag,” vertelt ze telefonisch. De piepjonge Kim Wilde (20 jaar) werd op slag een wereldster. Enigszins tegen wil en dank. “Ik reisde de hele wereld over om die single en mijn eerste album te promoten: van Australië, Japan, Nederland en Duitsland tot de VS. Het begin van mijn carrière ben ik alleen maar bezig geweest met interviews, fotoshoots en tv-optredens.”

Foto: EPA
Al snel volgden er meer hits, zoals ‘Chequered love’, ‘Cambodia’ en ‘View from a bridge’. Het schrijven van liedjes liet Wilde aanvankelijk over aan haar vader en broer. Vanaf midden jaren 80 pas had de zangeres voldoende vertrouwen om dat zelf te gaan doen. Het grote succes overdonderde haar, maar Wilde is niet alleen negatief over die periode: “Ik heb er zeker ook van genoten. En succes hebben is beter dan geen succes hebben.” Ze is blij dat ze haar momenten van glorie beleefde in de jaren 80 en 90, en niet in de huidige tijd: “Toen vond ik de media al lastig, nu zou ik het echt verschrikkelijk gevonden hebben. Door de druk van sociale media hebben jonge muzikanten het tegenwoordig veel zwaarder dan in mijn tijd.”

Ze beschouwt de periode waarin zij succesvol was ook als relatief onschuldig. “Natuurlijk waren er toen ook problemen, maar je had nog niet de grote nasleep van 9-11. Het is allemaal veel intenser nu.”

Eind jaren 90 was Kim Wilde de muziekwereld beu. “Ik was alleen maar bezig met promoten. Dat verveelde me. Ook had ik er genoeg van om steeds over mezelf te moeten praten. En dan nog die voortdurende focus op mijn uiterlijk … ,” verzucht ze. Ze koos voor een leven in de luwte, ontmoette haar latere man en stichtte een gezin. “In de muziek zag ik geen uitdaging meer. Het voelde alsof ik gestopt was met leren.” De zangeres ging weer de schoolbanken in, om tuinbouw te studeren. Ook presenteerde ze een tuinprogramma bij de BBC en schreef ze enkele boeken over haar nieuwe passie. “Tuinieren werkte therapeutisch voor mij,” vertelt ze.

Maar het bloed kruipt waar het niet gaan kan. In 2001 werd ze gevraagd voor de ‘Here & Now Tour’, een concertserie rondom de muziek van de jaren 80, met optredens van o.a. Human League, ABC en Heaven 17 (“Favoriete bands van mij”). “Ik dacht: Dat is leuk voor een keertje. Dan zijn de mensen weer uitgekeken op de jaren 80 en is het voorbij. Ook was ik in de veronderstelling dat ik als moeder niet meer thuishoorde in die wereld.” Maar er ontstond een ware eighties revival en er volgden meer optredens. “Ik werd weer met die jaren van toen geconfronteerd. Wel op een leuke manier deze keer, zonder druk van een platenmaatschappij. Presteren was niet nodig en ik had de volledige controle.”

En zo was de terugkeer van de voormalige popdiva een feit. Toen Nena een paar jaar later voorstelde om samen het nummer ‘Anyplace, Anywhere, Anytime’ op te nemen, hoefde ze daar niet lang over na te denken. “Mijn zonen waren intussen opgegroeid en ik vond zingen weer leuk. Ik had nooit verwacht dat het lied zo’n succes zou worden. Leuk voor Nena’s album dacht ik, en dat is het verder wel.” Ook nu liep het anders. Een vriendin in Nederland belde haar om te melden dat het duet nummer 1 stond in de hitlijst. Het bleef daar vijf weken staan. ‘Anyplace, Anywhere, Anytime’ werd ook een groot succes in Duitsland en Oostenrijk. Kim Wilde ging weer de studio en sindsdien verschenen er nog eens vijf nieuwe albums.

Met de jaren is haar maatschappelijke betrokkenheid toegenomen. “Ik schrijf veel teksten over de huidige problemen van de aarde en probeer zo ethisch mogelijk te leven. Ik zie ook de dilemma’s: ik reis veel met het vliegtuig en de auto. Maar ik heb ook honderden bomen geplant en ik doe veel aan recycling. Zo probeer ik de schade te beperken, maar het is nooit genoeg.” Ze beschouwt zichzelf als een optimist, misschien tegen beter weten in. “Het is op mijn leeftijd bijna ongelooflijk om te zeggen, en ik weet hoe vreselijk de mens kan zijn, maar ik geloof nog steeds in zijn goedheid.”

Binnenkort komt Kim Wilde naar Nederland voor een uitgebreide tournee. Ze heeft altijd een speciale band gehad met Nederland. Op haar laatste cd ‘Here come the aliens’ staat het nummer ‘Rock the Paradiso’. “In dat lied probeer ik de opwinding te vangen die we daar voelden. Het is een tribute aan een van mijn favoriete zalen. Jammer dat we er tijdens deze tour niet spelen.” Ze vervolgt: “Ik kijk erg uit naar onze optredens in Nederland. We krijgen er altijd hele warme reacties.”

De laatste keer dat Kim Wilde in Nederland was bracht ze -hoe kan het anders- een bezoek aan de Keukenhof. “Ik heb 500 tulpenbollen gekocht en in mijn tuin gezet. Vorige week kwamen ze allemaal op. Mijn tuin staat nu vol met tulpen uit Nederland!”

Uit de titel van haar laatste, veertiende studioalbum ‘Here come the aliens’ (2018) blijkt dat Kim Wilde zich ook laat inspireren door (haar geloof in) buitenaards leven. “Ik ben er zeker van dat nog voor mijn dood leven wordt bevestigd op een andere planeet. Regelmatig kijk ik naar boven of ik iets zie.” Een ervaring in haar eigen tuin, in 2009, ligt ten grondslag aan deze overtuiging. “Ik zag in de hemel twee lichtbundels meerdere minuten heel snel bewegen, en ze waren beslist niet van de aarde afkomstig. Die dag heeft mijn leven veranderd. Het was ongelooflijk.” Het verhaal wordt bevestigd door andere getuigen uit haar woonplaats en de lokale krant.

Hoe dan ook: Kim Wilde heeft het plezier teruggevonden in de muziek. Ze lijkt er meer van te genieten dan in haar beginjaren. Aan stoppen denkt ze voorlopig niet: “Volgend jaar word ik 60 jaar en dan gaan we allemaal spannende dingen doen. Daar kan ik verder nog niets over zeggen, behalve dat er een nieuw album komt en een greatest hits tour. Ja, we komen ook naar Nederland natuurlijk!”

Eerdere publicatie in het AD Haagsche Courant.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten